سرمایه لازم ساخت گلخانه |صفر تا صد| مهر 1402

سرمایه لازم ساخت گلخانه

هزینه ساخت گلخانه در فروردین 1403

در فروردین ماه 1403 هزینه ساخت گلخانه به چه میزانی است؟
در این پست هم به صورت کلی و هم با وارسی جزئیات به بررسی میزان هزینه ساخت گلخانه پرداخته ایم، که اگر تا انتها همراه ما باشید، به پاسخ تک تک سوالاتتان دست خواهید یافت. جالب است بدانید میزان هزینه ساخت گلخانه از هر متر مربع 300.000 تومان الی 3.500.000 تومان متغیر است.

اما چه عواملی باعث این نوسان در هزینه ها می‌شود؟ در ادامه از جزئی ترین هزینه های دریافت وام و مجوز تا هزینه های کلان تر صحبت خواهد شد. همچنین پاسخ به سوالات زیر نیز، برای متقاضیان گلخانه ضرورت دارد؛ کدام گلخانه مناسب شماست؟ سودمندترین عدد سرمایه گذاری چه مبلغی است؟ و بسیاری از سوالات کاربردی و مهم دیگر که در ادامه به بررسی تک تک آنها می‌پردازیم.

A- هزینه مجوز، وام و انشعابات گلخانه
B- هزینه های جانبی پیش از ساخت گلخانه
C- هزینه ساخت گلخانه (اسکلت و تجیزات)
1-C- سرمایه لازم احداث گلخانه کلید تحویل
2
-C- هزینه انواع سازه و هزینه تجهیزات گلخانه
3-C- هزینه نصب سازه و تجهیزات گلخانه
4-C- هزینه احداث گلخانه در محصولات متفاوت
5-C- هزینه قطعات و اتصالات گلخانه

D- هزینه ساخت ابنیه
E- هزینه های جانبی کشت و پرورش

هزینه-ساخت-گلخانه-اسپانیایی

هزینه دریافت مجوز احداث گلخانه و انشعابات آب، برق و گاز

 اولین گام برای ساخت انواع سازه های گلخانه ای، دریافت مجوز احداث گلخانه می‌باشد. در حقیقت با دریافت مجوز، در آینده هزینه های جاری کشت و پرورش کمتری خواهید شد، زیرا در صورتی که شما موفق به اخذ مجوز نشوید، از مزایایی چون آب، برق و گاز تعرفه دار محروم خواهید شد و در این صورت هزینه های بالایی برای شما به بار خواهد آمد. از این جهت شرکت های گلخانه ساز متقاضیان را به دریافت مجوز گلخانه ترغیب می‌نمایند.(وب سایت جهاد کشاورزی)

طبق جدیدترین دستورالعمل احداث گلخانه، حداقل متراژ زمین برای مجوز گلخانه حدود 500 متر مربع است که برای حدود 60 الی 80 درصد زمین می‌توانید مجوز تاسیس گلخانه بگیرید. به طور مثال اگر زمین شما یک هکتار باشد، حداقل و حداکثر مجوزی که برای شما صادر خواهد شد به ترتیب 300 متر و 8000 متر خواهد بود. لازم به ذکر هست در صورتیکه مدارک شما کامل باشد طی کمتر از یک ماه مجوز تأسیس گلخانه برای شما صادر خواهد شد که هزینه خاصی هم ندارد. متقاضی جهت اخذ جواز تأسیس گلخانه باید از طریق جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.

مجوز احداث گلخانه

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز گلخانه به دو دسته مدارک عمومی و مدارک اختصاصی تقسیم بندی می‌شوند. برای اطلاع یافتن از ریز موارد این دسته بندی ها، همچنین اطلاع یافتن از مراحل دریافت این مجوز، مطلب صفر تا صد دریافت مجوز گلخانه در سال 1403 را برای شما طرح کرده ایم. و هزینه های دریافت امتیازات آب و برق و گاز در هر منطقه بسیار متفاوت است که این بخش ها رو حتماً می‌باست در هزینه ها محاسبه کرد، خصوصاً که در سال گذشته بسیار افزایش قیمت هم داشتند.

از دیگر هزینه های اداری می‌توان به هزینه های اخد وام و تسهیلات اشاره کرد که هزینه کمی هم ندارد. یکی از این هزینه ها، محضری کردن اسناد وثیقه هستند که شما برای اخذ وام بایست بگذارید که تقریباً بابت یک وام 10 میلیاردی بایست حدود 150 میلیون هزینه کنید.

 

هزینه های جانبی پیش از ساخت گلخانه

 هزینه های پیش از ساخت گلخانه، شامل هزینه تسطیح و شیب بندی و همچنین رساندن آب، برق و گاز مورد نظر تا سازه گلخانه و البته هزینه های نقشه برداری و طراحی اولیه می‌باشد. 

در هر گلخانه از تجهیزاتی چون سیستم های آبیاری، انواع فن و دیگر دستگاه ها استفاده می‌شود. بدیهی است که این دستگاه ها برای کارکرد خود نیاز به جریان برق دارند که در هر گلخانه این برق، توسط کابل فشار قوی از ترانس اصلی شبکه برق به محل نصب سازه منتقل می‌شود. و در مورد رساندن انشعاب گاز تا محل سازه هم در برخی موارد ممکن است نیاز به احداث ایستگاه گاز در زمین خود دارید که اگر این اتفاق بیوفتد هزینه های شما بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند ولی اگر به این ایستگاه نیاز نشد، مستقیم از خط لوله اصلی فشار قوی یه انشعاب برای پروژه گرفته خواهد شد.

برای دستیابی به آب برای کشت در گلخانه اکثر گلخانه داران از استخر های آب ( استخر های بتنی و استخر آماده) استفاده می‌کنند تا میزان آب مدنظر به سازه گلخانه برسد. در کنار این موارد گاهی گلخانه داران تصمیم به استفاده از دستگاه آب شیرین کن گلخانه می‌گیرند که در این صورت هزینه این دستگاه با هزینه تجهیزات گلخانه محاسبه می‌شود و همچنین سرمایه هنگفتی برای تهیه این دستگاه می طلبد.

 

هزینه ساخت گلخانه (اسکلت و تجیزات)

سرمایه لازم احداث گلخانه کلید تحویل

 گلخانه کلید تحویل، پروژه هایی هستند که در آن گلخانه با تمامی تجهیزات و تأسیسات و آماده کشت تحویل شما داده خواهد شد، بسیاری از علاقه‌مندان ورود به صنعت گلخانه تمایل به احداث گلخانه با این روش هستند که قیمت ها را متناسب با این روش ساخت خدمتتان ارائه خواهیم داد.

فقط در این سبک کاری باید دقت داشته باشید که در صورت عدم تحقیق مناسب، نه تنها درآمد مناسبی نخواهید داشت بلکه احتمال ضرر هم وجود خواهد داشت. حال آنکه باید توجه داشت همان طور که افراط در هزینه ها الزاماً موفقیت یک پروژه اقتصادی را  تضمین نمی‌کند، کم کردن بیش از حد هزینه ها و عدم رعایت یک سری استاندارد های ضروری در احداث سازه هم می‌تواند موجب ضرر و زیان مالک گردد که شرکت مزرعه بکر در صدد است ابتدا اطلاعات شما را افزایش دهد و بعد از آن بتوانید با اطلاعات کافی نوع سازه و تجهیزات خود را با مشاوران مزرعه بکر انتخاب نمایید.

هزینه ساخت گلخانه در این روش و در هر متر مربع مساحت گلخانه را می‌توانید در زیر مشاهده فرمایید. توجه داشته باشید که مبالغ ذکر شده شامل هزینه خرید زمین، سردخانه، سوله بسته بندی، امتیازات برق، آب وگاز و… نمی‌باشند.

– هزینه کل احداث گلخانه های تونلی بعلاوه تاسیسات آن به ازای هر متر مربع 300.000 تومان الی 600.000 تومان می‌باشد.

– هزینه کل احداث گلخانه های طرح ایرانی بعلاوه تاسبسات آن به ازای هر متر مربع 400.000 الی 1.600.000تومان می‌باشد.

– هزینه کل احداث گلخانه اسپانیایی با تجهیزات و تاسیسات کامل به ازای هر متر مربع 500.000 الی 3.000.000 تومان می‌باشد.

– هزینه کل احداث گلخانه های شیشه ای با تجهیزات و تاسیسات کامل به ازای هر متر مربع 2.000.000 الی 5.000.000 تومان می‌باشد.

هزینه ساخت گلخانه

 

هزینه انواع سازه و هزینه تجهیزات گلخانه

1- سازه گلخانه اسپانیایی به ازای هرمترمربع 450.000 الی 800.000 تومان

سازه های گلخانه اسپانیایی از بهترین نوع سازه ها هستند. این سازه ها در بسیاری از کشور ها از جمله اسپانیا، ترکیه، فنلاند، ایران، کلیه کشورهای همسایه ایران و اروپا و غیره استفاده می‌شوند.

قیمت سازه گلخانه اسپانیایی

این سازه ها مناسب هر نوع کشت و محصولی هستند و از نظر استقامت و میزان تولید نسبت به سازه های دیگر برتری دارند. سرمایه لازم ساخت گلخانه های اسپانیایی بدون تجهیزات، به ازای هر متر مربع 450.000 الی 850.000 تومان می‌باشد.

 

2- سازه و پوشش گلخانه شیشه ای به ازای هرمترمربع 1.700.000 الی 2.500.000 تومان

این گلخانه ها سرمایه بسیار زیادی را جهت احداث می‌طلبند. گلخانه شیشه ای در دسته ی با دوام ترین گلخانه ها قرار می‌گیرند، به کار گیری این نوع گلخانه در مقایسه با گلخانه پلاستیکی و گلخانه پلی کربنات، نور بیشتری را نصیب گیاهان شما می‌کند ولی دقت داشته باشید که این نور، نور مستقیم می‌باشد و بایست پخش شود و لازم است اقداماتی جهت این کار صورت گیرد. هزینه ساخت گلخانه های شیشه ای بدون تجهیزات، به ازای هر متر مربع 1.700.000 الی 3.500.000 تومان می‌باشد.

مگلخانه شیشه ای - مزرعه بکر

3- سازه گلخانه ایرانی به ازای هرمترمربع 350.000 الی 650.000 تومان

در شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر، گلخانه های ایرانی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. در دسته بندی این نوع گلخانه می‌توانید گلخانه ایرانی نوع A ،B و C را مشاهده کنید. این نوع گلخانه ها در کیفیت، ارتفاع، قطعات و دیگر موارد متفاوت هستند و بنا به نیاز متقاضی و شرایط ویژه پروژه ها، از میان این گلخانه ها سازه ای انتخاب می‌شود. قیمت کل احداث گلخانه های طرح ایرانی بدون تأسبسات، به ازای هر متر مربع 350.000 الی 700.000 تومان می‌باشد.

گلخانه ایرانی

4- اسکلت گلخانه تونلی به ازای هرمترمربع 200.000 الی 400.000 تومان

گلخانه تونلی یا کوانست از ارتفاع و عرض کمتری نسبت به سایر گلخانه‌ ها برخوردار است. این گلخانه ها جهت کشت هایی از قبیل آلوئه ورا و گل های فصلی و دائمی کوتاه قامت و گیاهان دارویی و… استفاده می‌گردند همچنین به جهت ارتفاع کمی که دارند، از مقاومت نسبتاً خوبی برخوردارند ولی قاعدتاً میزان تولید محصول کمتری دارند. هزینه ساخت گلخانه های تونلی به ازای هر متر مربع 200.000 تومان الی 400.000 تومان می‌باشد.

گلخانه تونلی گاتیک

5- پوشش تمام پلاستیک به ازای هرمترمربع 55.000 الی 90.000 تومان

 از مهم ترین بخش هایی که در احداث و اجرای یک گلخانه باید به آن توجه داشت، پوشش گلخانه است. اصولاً درگلخانه ها از پلاستیک های یو وی دار برای پوشش استفاده می‌شود. این پوشش نسبت به مابقی، یعنی پوشش های پلی کربنات یا شیشه ارزان تر و مناسب تر است. پلاستیک های گلخانه ای در عرض های 8، 10، 12 و 14 و اخیرا 16 متر تولید و به فروش می‌رسند.

مزایا پلاستیک یا نایلون گلخانه چیست؟   

  • ذصرفه جویی در هزینه ها    
  • افزایش راندمان انرژی   
  • مقاومت بالا دربرابر آسیب های طبیعی و فیزیکی   
  • ایجاد پوشش یکنواخت و یکدست به دلیل تناسب با سازه ها     
  • دارای مواد افزودنی که منجر به مقاومت هرچه بیشتر می‌شوند    
  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید    
  • مقاومت در برابر سرما      
  • دارای افزودنی ضد بخار و قطره        
  • مقاوم در برابر خشکی و شکنندگی      
  • پخش مناسب نور به طور یکنواخت در گلخانه

 

 6- فن و پد به ازای هرمترمربع 150.000 الی 220.000 تومان

 این سیستم از دسته سیستم های سرمایشی تبخیری، مورد استفاده در گلخانه ها است. در صورت استفاده از این سیستم، با مکش فن های اگزاست ذرات آب از روی پد های نصب شده در گلخانه، وارد هوا می‌شوند و این ذرات جهت بخار شدن گرمای موجود در گلخانه را جذب می‌کنند و بدین ترتیب هوای گلخانه را خنک خواهند کرد. مزیت اصلی این سیستم نسبت به فوگر و فن این است که در فوگر حتما باید از آب با EC و TDS پایین استفاده شود ولی در پد با رعایت دور ریز 2 لی 3 درصد آب مصرفی در طی کار کردن پد می‌توان از آب با کیفیت پایین استفاده کرد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم فن و پد: این سیستم از فن های تخلیه هوا، پد های سلولزی، مخازن ذخیره و سیرکوله آب، پمپ ها، لوله های انتقال آب و فیلتر ها و … تشکیل شده است. ساختار و فورمولاسیون ویژه این سیستم باعث شده است که تمام کشورها توانایی تولید و فروش این محصول را نداشته باشند. به دلیل تکنولوژی خاص و به کار رفته در تولید این محصول، شرکت های اندکی داخل و یا خارج از کشور، توانایی تولید این محصول به طور مرغوب و باکیفیت را دارا هستند. در صورتی که گلخانه داران از پد های غیر اصلی و مشابه آن ها استفاده کنند، نه تنها از مزایا فراوان آن بی بهره می‌مانند بلکه هزینه اضافه و گزافی بر گردن آن ها خواهد ماند.

سیستم فن و پد گلخانه

البته طراحی یک سیستم اصولی و کاربردی فن و پد با قیمت مناسب، به همین‌جا ختم نمی‌شود، تنظیم وکاهش شدت تابش نور آفتاب توسط پرده سایبان، علاوه بر ایجاد شرایط رشد مناسب گیاه باعث کارایی حداکثر سیستم خنک کننده و جلوگیری از افزایش دما در فاصله بین پد و فن خواهد شد. در گلخانه ای که فاصله فن و پد از 30 الی 45 متر است، گلخانه داران بازدهی بهتری را ملاحظه می‌کنند. نکته‌ی دیگری که می‌بایست دقت داشت، اینکه در گلخانه هایی مانند گلخانه های خیار و گوجه که ردیف های کشت تشکیل دیواره می‌دهند پد و فن باید در ابتدا و انتهای ردیف های کشت نصب شوند در غیر این حالت ردیف های کشت مانع حرکت هوای سیستم می‌شوند و در غیر این صورت محاسبات تغییر خواهد کرد.

 

7- سیستم گرمایشی گلخانه به ازای هرمترمربع 100.000 الی 550.000 تومان 

 بویلر از مدرن ترین تجهیزاتی است که در گلخانه ها و به ویژه گلخانه های هوشمند استفاده می‌شود. این دستگاه عموماً برای گلخانه هایی با زیر کشت هیدروپونیک استفاده می‌شوند. این سیستم، بی دردسر و کم مصرف است و در کنار این موارد بازدهی عالی را برای گلخانه داران به ارمغان خواهد آورد. از لوله هایی که به این واسطه کف گلخانه ها پخش می‌شود، می‌توان به عنوان ریل برداشت محصول استفاده کرد. این دستگاه از بویلر، پمپ زیرزمینی، لوله اصلی انتقال دما، لوله های فرعی و اتصالات مشتعل و … استفاده می‌شود. کوره های گرم معمول ترین روش گرمایشی در ایران است که توسط کوره هایی با ظرفیت های 100.000 الی 3.000.000 کیلوکالری می‌باشد که جنس آنها هم بسیار متفاوت است.

گرمایش از کف گلخانه مزرعه بکر2

جت هیتر دودکش دار گلخانه در انواع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز و به دو صورت دارای مخزن و بدون مخزن با ظرفیت های گرمایی متفاوت و با برندهای داخلی و خارجی، جهت گلخانه هایی با ابعاد، ارتفاع و اقلیم منطقه های مختلف ارائه می‌گردند. استراکچر و بدنه هیترجت ها از جنس استیل طراحی شده است. شرکت مزرعه بکر سعی بر آن دارد، با تحقیات داخلی و خارجی خود بهترین برندهایی که به نسبت کیفیت، مناسبترین قیمت را دارند انتخاب و به مشتریان خود ارائه دهد.

سیستم یونیت هیتر بر اساس آب گرمی که توسط موتور خانه و بویلر ها ارسال می‌شود، کار می‌کند. فن دستگاه که از نوع محوري ست و کاملاً بالانس استاتيکي و ديناميکي شده، با حداقل صداي ممکن با عبور دادن هوا از كويل، گرما را در سطح گلخانه پخش می‌نماید. این سیستم از سیستم های گرمایش از کف بسیار ارزان تر است و همچنین عملکرد آن بسیر ضعیف تر است. اما در مقایسه با هیتر های هوای گم بسیار کار آمد تر است.

8- فوگر به ازای هرمترمربع 45.000 الی 120.000 تومان

سیستم مه پاش جهت خنک کردن هوای گلخانه و همچنین تنظیم میزان رطوبت آن کاربردی و مؤثر است. این سیستم با توجه به نوع محصول و ردیف های کشت با فشار و جهات مختلف طراحی و در گلخانه ها تنظیم می‌شود. هنگامی که سطح رطوبت پایین باشد، عمل فتوسنتز به کندی صورت می‌گیرد و حتی ممکن است به طور کلی متوقف بشود. در محیط های استرس زا گیاهان نمی‌توانند کربن دی اکسید، رطوبت و اکسیژن را مبادله کنند. این سیستم مه پاش گلخانه، با پاشیدن قطرات بسیار ریز آب در حدود اندازه تقریبی بین ۳ تا ۲۰ میکرون (حدود یک بیستم تا یک سوم قطر موی انسان) با استفاده از نازل‌های متفاوت مه‌پاش، آنها را به صورت یکنواخت در کل محیط و بالای محصول پخش می‌نماید. این ذرات به دلیل ریزی و سبکی، با جذب سریع گرمای موجود درفضا تبخیر و فضا را خنک و رطوبت را افزایش می‌دهد.

فوگر

مزایا استفاده از سیستم مه پاش گلخانه 

  • کنترل راحت دما در محیط گلخانه
  • یکنواخت شدن رشد محصول در سطح گلخانه 
  • رشد سریع تر بوته و محصولات -در تولید گل های شاخه بریده، گل ها بزرگ تر و با رنگ روشن تر رشد می‌کنند افزایش کمیت و کیفیت محصولات گلخانه -جلوگیری از رشد باکتری و انتقال ان ها

کف پوش به ازای هرمترمربع 17.000 الی 30.000تومان

 کفپوش یا گونی کف گلخانه در کشت هیدروپونیک و به ویژه هنگام استفاده از بستر کشت های مختلف از جمله گروبگ، کارتن پلاست، کوکوپیت و … به کار می‌رود. پوشش کف گلخانه هیدروپونیک هم می‌تواند بتن یا گراویه و یا کف پوش باشد که با توجه به آفات و شرایط زیست محیطی محصولات کشاورزی در اکثر پروژه های گلخانه ای استفاده از کف پوش توصیه می‌گردد که هم افات کمتر و هم قیمت مناسب تری دارد. کفپوش های جنس پلی اتلین در داخل کشور، و در عرض 150، 200، 300 و 400 تولید می‌شوند. این کفپوش ها دارای 3 الی 5 درصد یو وی هستند. کفپوش گلخانه در حالت کلی در دو رنگ سفید، و یا سفید با راه های خاکستری تولید می‌شود.

کفپوش گلخانه مزرعه بکر

مزایا استفاده از کفپوش گلخانه

  • کاهش بیماری هایی که از طریق خاک منتقل می‌شوند.
  • کاهش رشد و ایجاد علف های هرز
  • نظافت گلخانه راحت تر انجام می‌شود
  • جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد در تابستان
  • وزن سبک و قیمت مناسب
  • جلوگیری از گل شدن کف گلخانه

سایر هزینه های تجهیزات و سیستم های گلخانه ای

 فن سیرکوله به ازای هرمترمربع 15.000تومان الی 25.000تومان

پرده انرژی سیوینگ متحرک هرمترمربع 900.000 الی 250.000تومان

آبیاری به ازای هرمترمربع 25.000 الی 110.000 تومان

سیستم برق به ازای هرمترمربع 30.000 الی 150.000 تومان 

اتوماسیون به ازای هرمترمربع 40.000 الی 200.000 تومان

– بستر کشت (گروبک، گلدان یونولیت، کارتن پلاست) به ازای هرمترمربع 70.000 الی 380.000 تومان 

شید ثابت به ازای هرمترمربع 17.000 الی 25.000 تومان

هزینه نصب سازه و تجهیزات گلخانه

 در این بخش به هزینه نصب سازه گلخانه اسپانیایی می‌پردازیم. و لازم به ذکر است هزینه نصب گلخانه های تونلی و ایرانی کمتر از این مبلغ و گلخانه های شیشه ای بیشتر از این مبلغ است.هزینه نصب گلخانه مزرعه بکر

این هزینه، شامل اسکان و خوراک و بیمه و رفت و آمد اکیپ‌ نصب گلخانه و همچنین ادوات مورد نیاز و …. می‌باشد که این هزینه با توجه به ارتفاع و نوع سازه اسپانیایی و مکان و دارا بودن دریچه سقفی و … متغییر است و معمولاً هزینه ان بین 65.000 تا 200.000 تومان به ازای هر متر مربع می‌باشد.

مجموعه مزرعه بکر با بیش از یک دهه تجربه طراحی و تولید و نصب و راه اندازی واحدهای گلخانه ای و کسب ISO HSE، توانایی و تخصص انجام صفر تا صد کلیه مراحل احداث و نصب گلخانه، توسط اکیپ های حرفه ای خود را به بهترین نحو و با بیشترین سرعت دارد. اکیپ‌های نصب سازه گلخانه های ما یا یک شرکت مستقل هستند که مدیر آن در تیم خود حضور دارد و یا مراحل نصب و مونتاژ گلخانه و سالن های پرورش دام و انبار مستقیم زیر نظر شرکت و با تأییدیه آن توسط نصاب گلخانه صورت می‌گردد. تیم های مونتاژ شرکت مزرعه بکر از تجهیزات و ادوات خاصی برای مونتاژ گلخانه استفاده می‌کنند. این تجهیزات به همراه تخصص و تجربه ما را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر و ایمن به سرعت کار کنیم و به ما اجازه می‌دهد که عملکرد رقابتی ارائه دهیم.

 

سرمایه لازم ساخت گلخانه در محصولات متفاوت

سرمایه لازم ساخت گلخانه

 هزینه احداث گلخانه گوجه فرنگی

 به طور کلی در تمامی مناطق، حتی مناطق بیابانی و کوهستانی که خاک حاصلخیز وجود داشته باشد امکان احداث گلخانه صیفی جات وجود دارد. در محیط گلخانه سرما، گرما، آب رسانی، رطوبت دهی، آفات، سموم و کود های طبیعی و شیمیایی کاملاً تحت کنترل هستند و شما در هر منطقه ای می‌توانید اقدام به کشت صیفی جات بکنید. سازه سبک اسپانیایی که برای کشت گوجه فرنگی بسیار مناسب است به همراه تجهیزات متناسب کشت خاکی به ازای هر مترمربع  800.000 تومان الی 1.900.000 تومان هزینه دارد و همین سازه گلخانه اسپانیایی به همراه تجهیزات و بستر کشت متناسب کشت هیدروپونیک به ازای هر مترمربع  1.200.000 الی 2.700.000 تومان می‌باشد.

 هزینه ساخت گلخانه خیار

 هزینه تمام شده این بخش هم مانند هزینه گوجه فرنگی می‌باشد.

 سرمایه لازم احداث گلخانه فلفل دلمه

 تولید محصول فلفل دلمه گلخانه ای به روش نشاء کاری بالاتر از روش کشت مستقیم بذر می‌باشد. به منظور راه اندازی یک گلخانه مناسب جهت کشت انواع فلفل دلمه ای باید در نوع و مشخصات سازه گلخانه و همچنین پوشش و تجهیزات آن دقت بسیار داشت. برای کشت هیدروپونیک فلفل دلمه ای، گلخانه های ایرانی و اسپانیایی با حداقل ارتفاع 6 متر مناسب اند. علاوه بر این شرکت سازنده این گلخانه ها هم بسیار اهمیت دارند چرا که گلخانه ها باید در برابر باد و برف منطقه و وزن محصول مقاوم باشند و همچنین طول عمر بالایی هم بایست داشته باشند.
سازه سبک اسپانیایی به همراه تجهیزات متناسب کشت خاکی به ازای هر مترمربع  1.150.000 الی 2.000.000 تومان می‌باشد. گلخانه اسپانیایی به همراه تجهیزات و بستر کشت متناسب کشت هیدروپونیک به ازای هر مترمربع  1.550.000 الی 3.000.000 تومان می‌باشد.

 سرمایه لازم احداث گلخانه توت فرنگی

 با توجه به اینکه کشت در گلخانه میزان بازدهی را حدودا 10 برابر نسبت به کشت در مزرعه افزایش می‌دهد، که این افزایش عملکرد در کشت هیدروپونیک به‌مراتب بالاتر است و کنترل آلودگی به خصوص در تولید توت فرنگی به دلیل حساسیت بالا به بیماری‌ها، راحت تر می‌باشد. اگرچه احداث گلخانه هیدروپونیک نسبتاً هزینه‌بر می‌باشد اما میزان بازدهی بیشتر و ضایعات کمتر محصول، در بلندمدت بسیار به‌صرفه‌تر از گلخانه‌های معمولی خواهد بود.  این محصول را می‌شود در تمامی سبک های گلخانه کشت کرد ولی کشت خاکی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و حتما پیشنهاد می‌شود کشت هیدروپونیک باشد که به ازای هر مترمربع  950.000  الی 3.200.000 تومان است.

 هزینه احداث گلخانه گل رز

 گل های شاخه بریده شامل گل های رز هلندی، آلسترومریا، ژربرا و غیره است. این گل های زینتی در گلخانه ها جهت صادرات و فروش در بازار های ملی و بین المللی کشت می شوند. تجارت گلهای شاخه بریده به تجارتی سود آور تبدیل شده است. یکی از پرمصرف‌ترین گلهای شاخه بریده گل معروف رز است که به دلیل بازار پسندی زیادی که دارد مشکلی در بحث بازاریابی و فروش آن نسبت به سایر گلهای شاخه بریده نمی‌باشد.

 گلخانه گل های شاخه بریده به دلیل حساسیت بالای این گل ها به تجهیزات به روز تری نیاز دارند. پس طبیعی است که با وجود تجهیزات بهتر و بیشتر هزینه گلخانه گلهای شاخه بریده بیشتر از سایرین است. سرمایه لازم جهت ساخت گلخانه ها به ازای هر مترمربع 1.800.000 الی 3.500.000 تومان می‌باشد.

 هزینه ساخت گلخانه با کشت خاکی

 در روش کشت خاکی همان طور که از نامش مشخص است، ریشه گیاهان در خاک کاشته می‌شود و محصول گیاهی و کشاورزی مراحل رشد و نمو خود را در خاک طی می‌کند. گیاهان، مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق ریشه و از خاک جذب می‌کنند، بنابراین برای غنی نگاه داشتن خاک در این روش به کود دهی مداوم نیاز می‌باشد. هر گیاه تحت کشت نیازمند فضای کافی برای رشد خود می‌باشد و این امر بدان معنی است که روش کشت خاکی نیازمند فضای گسترده‌ای می‌باشد.

سرمایه لازم ساخت گلخانه

 هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک

 در روش كشت هيدروپونيك تنها با استفاده از آب و املاح معدني موجود در خاك، با هزينه و زحمت كمتر گياهاني با كيفيت بالاتر و حجم بيشتر كشت و توليد مي‌شوند. کشت هیدروپونیک براي هر نوع گياه و در هر مكاني قابل استفاده است، اما براي مناطقي كه خاك مناسبي براي كشاورزي وجود ندارد و يا مكان‌هايي كه به علت شرايط نامناسب آب و هوايي امكان كاشت محصولات كشاورزي وجود ندارد مناسب‌تر است. گياهان و محصولات كشاورزي بي شماري با ‌روش كشت هيدروپونيك قابل كشت مي‌باشند.

هزینه احداث گلخانه ۱۰۰۰ متری

همانطور که پیش تر گفته شد، اعلام هزینه ساخت گلخانه، به معیار ها و ملاک های متفاوت و متعددی بستگی دارد. از این جهت باید گفت نمی توان هزینه ساخت گلخانه 1000 متری را بدون اطلاع از نوع سازه و تجهیزات مورد نظر اعلام کرد. در دو گلخانه 1000 متری با سازه ها و تحهیزات متفاوت، هزینه های تمام شده و نهایی نیز متفاوت خواهد بود. 

هزینه ساخت گلخانه ۲۰۰ متری

در هر متراژی برای ساخت گلخانه ارقام و اعداد مختلفی نمایش داده می شود. به این معنا که با متراژ های متفاوت هزینه های شما بسیار متغییر خواهد بود و بدین منظور برای دستیابی به اطلاع دقیق از هزینه ها، باید طراحی پروژه شما صورت بگیرد تا در نهایت با توجه به متراژ مد نظر قیمت نهایی داده شود. توجه بفرمایید که ساخت گلخانه در متراژ پایین تر از 1000 متر توجیه اقتصادی ندارد و به صرفه نیست. در شرایطی که توانایی ایجاد بازارمنحصر بفرد محصول خود را داشته باشید و بتوانید به بهترین شکل محصولات گلخانه خود را بهره برداری کنید، می توانید پس از گذشت سه سال بازگشت سرمایه خود را مشاهده کنید. بنابر این توصیه می شود برای دریافت اطلاعات دقیق تر در این زمینه بامشاوران مزرعه بکر در تماس باشید تا پس از طراحی تخصصی پروژه، به دقیق ترین اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

هزینه قطعات و اتصالات گلخانه

 ستون‌های اصلی و کناری

 ستون یکی از مهم‌ترین اجزای یک گلخانه بشمار می‌رود و وظیفه تحمل بار گلخانه را بر عهده دارد. معمولاً ستون‌ها به صورتی کار گذاشته می‌شوند که در مقابل وزش باد و بارش برف و باران مقاوم بوده و ثابت در جای خود قرار بگیرند. ستون‌ها معمولا از جنس پروفیل گالوانیزه ساخته می‌شوند و تعداد آن‌ها و فاصله قرارگیری آن‌ها از یکدیگر بر اساس شرایط آب و هوایی و نوع گلخانه تنظیم می‌شود، که قیمت هر متر پروفیل 80 در 80 ضخامت دو میلی متر حدودا 360.000 تومان است.

 سرستون

 سرستون‌ها عموما به دو صورت یک طرفه و دو طرفه و 2 و 3 میلی متر طراحی می‌‌شوند و وظیفه اتصال ستون اصلی به کمان‌های گلخانه را بر عهده دارند و جنس آن‌ها از گالوانیزه می‌باشد، که قیمت آنها بین 170.000 تومان الی 750.000 تومان متغییر است.

 کمان

 کمان‌ها معمولا لوله‌هایی هستند که از جنس گالوانیزه ضد زنگ ساخته می‌شوند و در ساخت سقف گلخانه استفاده می‌شوند. قیمت هر متر طول کمان گلخانه لوله 60 حدودا بین 140.000 الی 180.000 تومان متغییر است.

 بادشکن

 بادشکن یا بادبند جهت مقاوم‌سازی سازه گلخانه در برابر وزش باد استفاده می‌شود. بادبندها معمولا در قسمت‌های گوشه و جلوئی گلخانه قرار داده می‌شوند. تعداد و ابعاد بادبندها به سرعت وزش باد در آن منطقه بستگی دارند و قیمت مشخصی ندارند.

 ناودان

 گلخانه‌ها جهت هدایت آب باران و برف، به ناودان‌هایی از جنس گالوانیزه نیاز دارند. این ناودان‌ها با تعداد خم و ورق ها و عرض های متفاوت تولید می‌شوند، که قیمت هر یک از آنها که حدود 5 متر است بین 1.600.000 الی 3.000.000 می‌باشد.

 پیچ و مهره

 برای اتصال قطعات مختلف سازه، گلخانه به پیچ و مهره‌هایی با کیفیت و مقاوم نیاز دارد.

 پنجره سقفی

 پنجره‌های سقفی گلخانه، حدودا هر مترمربع گلخانه 70.000 الی 140.000 تومان هزینه خواهد داشت.

 بست و اتصالات

 بست‌ها برای اتصال ستون‌ها در سازه گلخانه ها استفاده می‌شوند و اشکال و انواع مختلفی داشته و هر کدام کاربرد مخصوصی دارند. در ادامه به ذکر برخی از انواع بست می‌پردازیم.

بست و اتصالات

قیمت و هزینه ها

بست لامپی

  15.000 الی 30.000 تومان

بست یاتاقانی

  15.000 الی 30.000 تومان

بست 80*80

20.000 الی 35.000 تومان

رابط یو

15.000 الی 40.000 تومان

پروفیل یو

هر متر 70.000 الی 90.000 تومان

لاکینگ

هر متر 25.000 الی 45.000 تومان

پروفیل اچ

  هر متر 70.000 الی 100.000 تومان

 

هزینه ساخت ابنیه

سرمایه لازم ساخت گلخانه شامل هزینه های ساخت ابنیه هم می‌شود که این مورد شامل هزینه های ساخت خانه کارگری و بخش مدیریت و کارکنان و همچنین نگهبانی و از این قبیل و همچنین هزینه های دیوار کشی دور پروژه و البته هزینه های ساخت اتاقک تأسیسات مجزا از گلخانه می‌باشد که این بخش بسیار بخش پر هزینه ای هم خواهد بود که هر متر مربعی بین 5.000.000 تومان الی 15.000.000 تومان هزینه روی دست کارفرما می‌گذارد.

هزینه ساخت گلخانه

هزینه های جانبی کشت و پرورش

این هزینه ها شامل هزینه خرید بذر، کود، سم، کارگرهای هرس و جمع اوری و بسته بندی، ارسال و خرید سینی ها نشا و … است. توجه داشته باشید که آیا خاک منطقه مورد نظر شما مناسب کشت است و مناسب چه کشت و محصولی است؟. سپس با توجه به شرایط زمین، امور دیگر را از جمله تهیه بذر و نوع کشت را مدیریت کنید که البته کارشناسان حرفه ای شرکت مزرعه بکر در این امور در کنار شما خواهند بود. در کل در این بخش تفاوت های چشم گیری بین تنوع های مختلف وجود دارد که تأثیر چشم گیری هم در سرمایه لازم ساخت گلخانه دارد.

هزینه ساخت گلخانه

 سخن پایانی

 جهت ورود به هر عرصه و فعالیتی، در هر گروهی از مشاغل، اطلاع از هزینه ها و سرمایه لازم، به ویژه عایدی آن، از مهم ترین و اولین اقدامات است. در اینجا سرمایه لازم ساخت گلخانه و برخی از موارد لازم را با هم بررسی کردیم و همچنین به مهم ترین تجهیزات مورد استفاده از گلخانه ها اشاره کردیم. فراموش نکنید که قیمت ها در هر ماه از سال متغییر است ولی ما پیوسته قیمت ها و هزینه ها رو به روز خواهیم کرد و پیشنهاد می‌کنیم همراه با ما در ارتباط باشید. در این مرحله با اولین مسائل و مهم ترین آن (هزینه ها) آشنا شدید. اما این نهایت کار شما درتصمیم گیری قبل از احداث و اجرای یک گلخانه نیست. شما می‌توانید به دیگر مطالبی که برای دریافت وام و یا حتی مجوز ساخت گلخانه آماده کرده ایم، مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به اطلاعات نهایی، با ما تماس بگیرید. لازم به ذکر است طراحی یک گلخانه امری تخصصی است و صرفا با چند تصمیم گیری ساده نباید به سمت احداث یک پروژه گلخانه ای پیش رفت. این طراحی و محاسبات بر اساس شرایط اقلیمی حاکم بر اقلیم منطقه  – توپوگرافی منطقه  – نوع کشت  – میزان اب موجود  – ساختار خاک  – نگرش و ذهنیت مالک پروژه – نوع محصول و غیره صورت میگیرد که بعد از طراحی شرکت مزرعه بکر پروژه شما را گارانتی چند ساله خواهد کرد تا با ارامش کامل در بالاترین سطح کیفیت و با بالاترین سود به کشت و پرورش در گلخانه خود بپردازید.

شرکت مزرعه بکر، قادر است با طراحی اختصاصی و با در نظر گرفتن بهترین امکانات در بهترین سطح از کیفیت، پاسخگوی نیاز شما در زمینه ساخت و اجرا گلخانه باشد. امیداریم همواره در کنار شما باشیم و از پیشرفت چشم گیر شما سهمی هرچند کوچک داشته باشیم.

(این مطلب در تاریخ 1403/01/28روز رسانی شده است)

مطالب مرتبط

64
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x