موتور گیربکس گلخانه

موتور گیربکس

الکتروموتور و موتور گیربکس گلخانه

موتور گیربکس گلخانه یا الکتروگیربکس پنجره سقف گلخانه، سه فاز می‌باشد و توسط یک لوله انتقال دهنده قدرت، باعث باز و بسته شدن پنجره گلخانه می‌گردد.

-با طول استاندارد 40 تا 50 متر 

گشتاور تولیدی 300 نیوتن بر متر، قطر شافت 25 میلی متر، بدنه ی آلومینیوم و مقاوم در برابر رطوبت.

-با طول استاندارد 50 تا 60 متر
گشتاور تولیدی 350 نیوتن بر متر، قطر شافت 25 میلی متر، بدنه‌ی آلومینیوم و مقاوم در برابر رطوبت.

-با طول استاندارد 60 تا 90متر
گشتاور تولیدی 450 نیوتن بر متر، قطر شافت 28 میلی متر، بدنه‌ی آلومینیوم و مقاوم در برابر رطوبت.

-با طول استاندارد 90 تا 120متر
گشتاور تولیدی 550 نیوتن بر متر، قطر شافت 35 میلی متر و با درجه حفاظت IP55 در مقابل رطوبت، بدنه ی آلومینیوم دور خروجی پیشنهادی تمامی مدل‌ها  rpm 7 است.

 

الکتروگیربکس گلخانه چیست؟

الکتروگیربکس یک واحد همگن و جمع و جور است که از یک واحد دنده‌ای و یک موتور تشکیل شده است.

گیربکس در زبان فارسی به معنی جعبه دنده می‌باشد اما در اصطلاح یکی از ابزار های سیستم انتقال قدرت است. به مجموعه ایی از چرخ دنده ها که جهت انتقال و تغییر نیرو از منبع تولید توان بکار می‌روند گیربکس یا جعبه دنده گفته می‌شود. طبق شواهد موجود، اولین‌بار یونانیان باستان اجسامی شبیه به چرخ دنده‌های امروزی را که از جنس چوب بود ساختند و بوسیله آن اجسام سنگین را جا به جا می‌کردند. گیربکس‌های امروزی در واقع از قرن هجدهم میلادی همزمان با انقلاب صنعتی در انگلستان و در صنعت نساجی ساخته شدند.

همیشه برای حمل و نقل و جابجایی از یک سری وسایل کمک می‌گیریم که عمل جا به جایی را برای ما آسان و راحت تر می‌نماید از این رو ما از دوران ابتدایی آموخته ایم که برای حمل و نقل و بلند کردن اجناس و کالا ها می‌توان از روش هایی مانند قرقره و مشابه آن استفاده کرد که هرچه تعداد قرقره ها بیشتر می‌شد عمل انتقال راحت تر و بهتر می‌شد و به این صورت این روال هر روزه دارای پیشرفت بوده تا به اینکه از گیربکس ها در این امر یاری گرفته شد. گیربکس ها تا حد مشخصی گشتاور را بالا می‌بردند تا این امکان را فراهم کنند با کمترین نیروی وارده قدرتی قابل قبول را ایجاد نمایند و این سبب شد تا از گیر بکس ها در امر انتقال و جابجایی استفاده شود.

 

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

  1. چرخ دنده ها: مهم ترین بخش گیربکس محسوب می‌شوند و بسته به نوع گیربکس، شکل و جنس آن ها متفاوت است.
  2. پوسته گیربکس: دنده ها درون آن قرار می‌گیرند.
  3. شافت های ورودی و خروجی
  4. بیرینگ(Bearing) یا یاتاقان
  5. نشت بند (seal) یا کاسه نمد
  6. درپوش کنترل روغن و بازبینی
  7. کاسه نمد

 

مزایا استفاده از موتور گیربکس

گردش هوا در گلخانه ضروری است. وقتی که یک گیاه در معرض جریان هوای تازه خارج از گلخانه باشد، هوای تازه در نزدیکی برگ ها تأمین شده و گیاه می‌تواند اکسیژن پس داده و از دی‌اکسید کربن تازه استفاده نماید. جریان هوا همچنین به پایین نگه داشتن رطوبت نسبی و کنترل دما در گلخانه کمک می‌نماید. از دیگر فواید استفاده از دریچه های سقفی و موتور گیربکس ها در گلخانه می‌توان به کاهش مصرف انرژی های فصیلی و افزایش میزان تولید محصول هم اشاره کرد.

به منظور تهویه هوای داخل گلخانه ها بخصوص در فصل تابستان، پنجره هایی در سقف و دیوارهای جانبی تعبیه شده است، که با دست یا به طور خودکار با استفاده از ترموستات و موتورهای برقی، باز و بسته می‌‌شوند. هوای گرم از دریچه بالا خارج و هوای سرد جایگزین ان میشود و باعث کاهش دمای گلخانه می‌شود. در گلخانه های صنعتی، جهت مكانيزه نمودن پنجره هاي گلخانه و کاهش مداخلات انسانی در بازو بسته کردن پنجره های سقفی، پنجره های کناری یا رول آپ، سیستم سایه انداز و ذخیره انرژی از موتورگیربکس های الکترونیکی استفاده می‌شود.

 

گیربکس دستی گلخانه

گیربکس های گلخانه در دو نوع برقی و دستی موجود می باشند. در گیربکس دستی گلخانه به دلیل عدم وجود موتور، باز کردن پنجره در گیربکس های پنجره سقفی یا جمع کردن پلاستیک در گیربکس رول آپ گلخانه توسط یک هند ویل و به صورت دستی انجام می شود. شایان ذکر است که نمونه برقی که دارای موتور است، امروزه متداول تر می باشد.

 

الکتروموتور گیربکس

پنجره های مورد استفاده در گلخانه ها به روش رول آپ محوری و یا بال کبوتری باز و بسته می‌شوند.
باز و بسته شدن پنجره های رول آپ محوری توسط الکترو گیربوکس های 24 ولت از طریق اتصال به سنسورهایی که در گلخانه تعبیه شده (قابل برنامه ریزی بر اساس دما، باران، سرعت و جهت بادو…) عملیات باز و بسته نمودن پنجره ها را بر اساس برنامه از قبل طراحی شده کنترل می‌نماید که باعث افزایش ضریب اطمینان تولید در گلخانه در برابر خطرهای احتمالی می‌گردد.
در مواقع اضطراری و در صورت قطع برق، الکترو موتور های پنجره ها قادر خواهند بود با باطری اتومبیل عملیات باز و بسته کردن پنجره ها را کنترل کنند
. باز و بسته شدن پنجره های بال کبوتری توسط الکترو گیربکس های سه فاز بسیار قوی انجام می‌گیرد. دراینجا نیز مرکز کنترل دیجیتالی با استفاده از سنسورهای دما، باران، سرعت و جهت باد عملیات باز و بسته نمودن پنجره ها را کنترل می‌نماید.

الکتروموتور گیربکس

متداول ترین نوع موتور گیربکس گلخانه

موتور گیربکس پنجره گلخانه (موتور گیربکس دریچه سقفی گلخانه)

موتور رول آپ گلخانه (موتور گیربکس دریچه جانبی گلخانه یا موتور پنجره گلخانه ای)

 

ویژگی مشترک هر دو نوع گیربکس

پوسته موتور گیربکس سقف گلخانه و گیربکس های رول آپ از جنس آلومینیوم غیر قابل نفوذ در مقابل آب می‌باشد. در این گیربکس ها نشت روغن وجود ندارد.

الکتروموتور گیربکس

موتور گیربکس پنجره گلخانه (موتور گیربکس دریچه سقفی گلخانه)

هوای گرم سبک است و معمولاً زیر سقف گلخانه می‌ایستد به همین خاطر لازم هست در سقف گلخانه دریچه هایی تعبیه شود که در مواقع لازم این دریچه ها باز شده و هوای گرم خارج شود، به این منظور در گلخانه ها از پنجره هایی روی سقف استفاده می‌گردد که قابلیت باز و بسته شدن را دارند و هزینه های تهویه گلخانه را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. برای باز و بسته کردن پنجره های سقفی گلخانه می‌توان از گیربکس های دستی و یا موتورگیربکس برقی استفاده نمود.

به طور کلی، دریچه های سقف سازه گلخانه شامل لوله گالوانیزه گرم 32 انتقال دهنده قدرت با راک و پینیون و گیربکس دستی یا موتور گیربکس سه فاز قوی می‌باشند که در نوع گیربکس برقی، انتقال نیرو از موتور گیربکس به پینیون ها توسط لوله گالوانیزه گرم  32 صورت می‌گیرد وبه صورت مکانیزه باعث باز و بسته شدن پنجره گلخانه در مواقع برف و باران و تگرگ و … و باز شدن پنجره در هنگام خروج گرمای اضافی گلخانه می‌گردد.در این نوع دریچه ها، از رک با طول ۸۰ الی ۱۴۰ سانتی متر و با فرم صاف یا کمانی استفاده می‌گردد.

الکتروگیربکس های پنجره گلخانه برای طول های مختلف گلخانه از 40 متر تا بیشتر از 120 متر قابل ارائه می‌باشد. به دلیل رطوبت بالای گلخانه، موتور مناسب برای این گیربکس ها بایستی IP55 باشد. موتور پنجره سقفی گلخانه یا موتور پنجره گلخانه ای می‌تواند به صورت چرخ دنده، وینچ یا درام تسمه ساخته شود (در صورت استفاده از چرخ دنده در الکتروموتور، سیستم ترمز چرخ دنده، اتومات می‌باشد)

پک موتور گیربکس دریچه های سقفی گلخانه شامل گیربکس، موتور پنجره گلخانه ای، شافت خروجی و میکروسوئیچ ها می‌باشد. قیمت موتور گیربکس پنجره گلخانه بسته به نوع آن متفاوت می‌باشد.

 

 

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x