ساخت گلخانه های خانگی

اصول ساخت گلخانه مزرعه بکر

ساخت گلخانه خانگی

گلخانه به فضایی می‌گویند که محصولات گیاهی و کشاورزی را در مقابل شرایط بد آب و هوایی همچون بارش زیاد، دمای بالا، نور شدید و … حفظ می‌کند و شرایط مناسب محیطی جهت رشد با کیفیت آن‌ها را فراهم می‌نماید. البته شما باید اصول ساخت گلخانه را به خوبی بلد باشید. گلخانه‌ها شرایط کاشت و برداشت انواع محصولات خارج از فصل و علاوه بر آن امکان کشت چند دوره محصول در سال را فراهم می‌کنند. محصولاتی که از گلخانه‌ها به دست می‌آیند معمولاً کیفیت و ظاهر بهتری داشته و سوددهی بالاتری نسبت به کشاورزی سنتی دارند. برای کسب اطلاعات بیستر در مورد انواع سازه های گلخانه کلیک کنید.

اگر قصد راه‌اندازی یک گلخانه و شروع فعالیت در آن را دارید بهتر است موارد مهمی را در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع گلخانه و شرایط ساخت آن‌ها آشنا نموده و اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید نحوه اصولی ساخت گلخانه را یاد بگیرید، تا پایان این مقاله آموزشی همراه ما باشید. اگر تصمیم جدی برای راه‌اندازی گلخانه دارید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به سایت مزرعه بکر بیاندازید که از بهترین شرکت های گلخانه ساز می‌باشد و تاکنون دستاوردهای بسیار زیادی در این حوزه کسب کرده‌است.

 

 

اصول ساخت گلخانه خانگی

دما و گرمایش مناسب گلخانه خانگی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ساخت گلخانه خانگی به آن اهمیت دهید، سیستم گرمایشی گلخانه است. محیط گلخانه به شیوه استفاده از هوای داغ، آب داغ، گرمکن های الکتریکی و موارد دیگری گرم می‌شوند. با توجه به متعدد بودن روش های گرمایش گلخانه، براساس بقیه پارامتر ها و شرایط گلخانه و همچنین با توجه به بودجه، یکی از این روش ها انتخاب می‌شوند.

گرمکن های الکتریکی در ابتدا هزینه ی مناسبی دارند ولی هزینه ی عملیاتی آن ها زیاد است. گرم کردن با آب داغ و یا بخار هزینه ی نصب زیاد ولی هزینه عملیاتی کمی دارند. گرمایش توسط هوای داغ که توسط بخاری ها صورت می گیرد مناسب ترین حالت است.

استفاده از بخاری های با سوخت های متفاوت، نیازمند مدیریت و رعایت نکات ایمنی است. هر یک از این نوع گرم کن ها، باید به دلیل عدم اجتماع و انباشته شدن گاز های سمی و خطرناک و درنتیجه آسیب دیدن گیاهان و کارکنان، دارای دریچه ای برای تخلیه همین گازها باشد. بهترین راه گرمایش این گلخانه ها گرمایش از کف است که در آن روش به طور طبیعی، هوای گرم از پایین به بالا حرکت می‌کند. توجه داشته باشید همانطور که کاهش دما برای گیاهان مضر است، افزایش شدید دما، برای آن ها ضرر دارد و آسیب زاست.

عایق بندی صحیح و جلوگیری از اتلاف دما، ذخیره ی گرما، اضافه کردن حرارت، خارج کردن حرارت اضافه از راه های ایجاد ثبات در دمای گلخانه است. تنظیم بودن دما به طور مستقیم بر روی رطوبت و میزان کربن دی اکسید تأثیر دارد و عمل مهمی است. در گلخانه های بزرگ ممکن است برای رسیدن به دمای ایده آل گیاهان، به فن ( برای خنک کردن در تابستان ) و یا سیستم های حرارتی ( برای گرم کردن در زمستان ) نیاز باشد.

 

میزان کربن دی اکسید مناسب گلخانه

میزان کافی دی اکسید کربن در محیط گلخانه ضروری است. وجود کربن دی اکسید، به اندازه وجود نور و اکسیژن در گلخانه حائز اهمیت است. پس از طی مراحل فتوسنتز و غذاسازی گیاهان، از میزان کربن دی اکسید در گلخانه کاسته می شود. بدین سبب باید با تجدید هوای داخل گلخانه، میزان دی اکسید کربن در آن را تنظیم نمایید.

 

میزان رطوبت و نور مناسب گلخانه خانگی

نور مورد نیاز گیاهان از طریق خورشید تأمین خواهد شد، به همین جهت همواره باید از تمیز بودن شیشه ها و پوشش گلخانه مطمئن باشید. موقعیت گلخانه باید در قسمتی باشد که بیشترین نور را دریافت می کند. بهترین موقعیت، نمای جنوب و یا جنوب شرقی است. وجود نور در تمام روز بهترین شرایط را برای گیاهان ایجاد می کند. نور صبح برای گیاهان بسیار مطلوب است زیرا که زودتر فتوسنتز و تولید غذا را آغاز می کنند. امامیزان نوری که توسط گیاه دریافتمی‌شود به مواردی چون؛ جهت گیری نسبت به خورشید، خصوصیات پوشش گلخانه، زاویه پوشش نسبت به نور بستگی دارد.

رطوبت برای گیاهان بسیار مهم است به صورتی که اگر رطوبت خارج از محدوده ی مناسب باشد مانع تنفس گیاه می شود و یا محیط را برای رشد و گسترش بیماری ها مناسب می کند. کاهش جریان هوا باعث افزایش رطوبت نسبی می شود. وجود تهویه مناسب و کافی برای کنترل دما و رطوبت محیط گلخانه بسیار اهمیت دارد. رطوبت ایده آل برای گلخانه ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است. اگر رطوبت بیش از حد شود شیوع بیماری ها و ویروس ها بیشتر، و اگر رطوبت کاهش یابد گیاهان دچار تنش های آبی می شوند. با آبیاری گیاهان در صبح می توان میزان رطوبت را کنترل نمود.

 

ساخت گلخانه صنعتی مزرعه بکر

 

انواع گلخانه خانگی

گلخانه‌ها اشکال مختلفی داشته و با توجه به موقعیت مکانی و اقلیمی که در آن احداث می‌شود انتخاب می‌شوند و بسته به نوع محصولی که قصد پرورش آن را دارید، هزینه و نوع گلخانه متفاوت می‌باشد. در ادامه برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. (قبل از اینکه به اصول ساخت گلخانه بپردازیم، بهتر است با اشکال مختلف گلخانه آشنا شوید.) گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای متفاوتی طراحی می‌شوند که در مطلب کاربرد انواع گلخانه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  •  گلخانه سقف گنبدی

 این نوع سقف معمولا برای گلخانه‌های تونلی استفاده می‌شود و قسمت بالایی گلخانه از حالت قوس به حالت شیروانه‌ای و نوک تیز طراحی می‌شود و باعث می‌شود مشکلات موجود در سقف قوسی حل شود.

  •  گلخانه سقف شیروانی

زاویه دار و شیب دار بودن قسمت بالایی سقف در مدل شیروانی باعث می‌شود آب برف و باران به سمت ناودان هدایت شده و روی سقف باقی نماند. این نوع سقف برای مناطقی با بارش زیاد برف و باران و همچنین مناطق بادخیز کشور مناسب است.

  •  گلخانه سقف قوسی

سقف قوسی برای گلخانه با مساحت زیاد مناسب بوده و با اقلیم‌های مختلف سازگار است. ساخت و نصب سقف قوسی ساده و سریع بوده و استفاده از آن‌ها مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. عدم مقاوت کافی در برابر باد یکی از نقاط ضعف این نوع سقف‌ها در گلخانه به شمار می‌رود.

 

مطلب پیشنهادی ⇐ درآمد گلخانه

 

جنس سازه گلخانه خانگی

سازه اصلی یا همان چهارچوبی که براساس آن گلخانه ساخته و بنا می‌شود اسکلت نامیده می‌شود. اسکلت گلخانه علاوه بر سبک بودن باید مقاوم و مستحکم طرحی شده باشد تا در برابر طوفان، برف، باد و باران و همچنین نصب تجهیزات گلخانه روی آن دچار آسیب و

خرابی نشود. اسکلت گلخانه انواع مختلفی دارد و به روش‌های متفاوتی بنا می شود و معمولا به دو صورت چوبی و فلزی ساخته می‌شود.

  •  اسکلت چوبی

ساخت این نوع اسکلت‌ها از ساده‌ترین و در دسترس ترین روش‌های ساخت گلخانه بشمار می‌رود و معمولا برای گلخانه های کوچک‌تر با بودجه محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نقاظ ضعف این سازه عمر کوتاه و افزایش قیمت چوب می‌باشد.

  •  اسکلت فلزی

اسکلت فلزی جزو محبوب‌ترین سازه برای گلخانه محسوب می‌شود، اگرچه هزینه اولیه ساخت آن ممکن است کمی بالا باشد اما دوام خوبی داشته و نصب و راه‌اندازی آن ساده است. برای ساخت این سازه های فلزی اغلب از لوله‌های گالوانیزه در سایز ها و قطرها مختلف استفاده می‌شود.

 

ساخت گلخانه خانگی مزرعه بکر

 

پوشش‌ گلخانه خانگی

یکی از اصول ساخت گلخانه، انتخاب نوع پوشش گلخانه است که بر اساس نوع گلخانه و شرایط محیطی انتخاب می‌شود.

  •  پوشش پلی کربنات

صفحات پلی کربنات معمولا به صورت دو لایه ارائه می‌شود و استحکام و دوام بالایی دارد و معمولا در قسمت ابتدایی و انتهایی گلخانه‌ها نصب می‌شود. این صفحات به دلیل ضخامت بالایی که دارند از اتلاف گرما جلوگیری می‌کنند اما قابلیت انتقال نور در آن‌ها کم است.

  •  پوشش ورق آکریلیک

ورق‌های آکریلیک همانند پلی کربنات ضخیم و مقاوم بوده و از اتلاف گرما جلوگیری می‌کنند اما بر خلاف صفحات پلی کربنات، این صفحات قابل اشتعال بوده و گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند. از نکات مثبت ورق‌های آکریلیک جذب نور بالا، جذب رطوبت پایین و مقاومت در برابر شرایط بد آب و هوایی است.

  •  پوشش پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین پوشش‌ها در ساخت گلخانه‌ها است، این نوع پوشش نور خورشید را تا 90 درصد عبور می‌دهد و همچنین اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی از آن عبور می‌کند. هزینه ساخت و راه‌اندازی پوشش پلی اتیلن نسبت به پوشش‌های شیشه‌ای ارزان و ساده‌تر می‌باشد. از معایب این نوع پوشش‌ها هدر رفت انرژی است، در فصل تابستان گرمای زیادی به گلخانه ورود پیدا می‌کند و نیاز است با استفاده از سیستم سرمایشی، دمای داخلی گلخانه متعادل شود.

  •  پوشش شیشه‌ای

 یکی دیگر از پوشش‌های رایج در ساخت گلخانه پوشش شیشه‌ای است، این نوع پوشش‌ها نور را به خوبی از خود عبور داده و در برابر شرایط بد آب و هوایی مانند تگرگ، طوفان و برف مقاومت بسیار بالایی دارند. از معایب پوشش شیشه‌ای می‌توان به بالا بودن هزینه ساخت و هدر رفت انرژی اشاره کرد.

  •  پوشش فایبرگلاس

فایبرگلاس یکی دیگر از انواع پوشش‌های متداول گلخانه ها بوده و نسبت به پوشش‌های شیشه‌ای هزینه کمتری بهمراه دارد. این نوع از پوشش استحام خوبی داشته و در شرایط مختلف آب وهوایی قابل استفاده می‌باشد.

 

مراحل ساخت گلخانه مزرعه بکر

 

 هزینه ساخت گلخانه خانگی

پس از معرفی انواع گلخانه‌ها و نوع ساخت آن‌ها، نوبت به تخمین هزینه ساخت یک گلخانه می‌رسد. شما تاکنون با اصول ساخت گلخانه آشنا هستید و حال نوبت آن است است که سرمایه لازم را محاسبه کنید. در این بخش به صورت واضح درمورد هزینه‌ها به شما عزیزان توضیح خواهیم داد. هزینه ساخت گلخانه به موارد متعددی بستگی دارد، متراژ و مساحت زمین اولین فاکتور در تعیین هزینه‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر آن نوع اسکلت و نوع پوشش گلخانه، تجهیزات مورد نیاز و آب و هوای منطقه از عوامل تاثیر گذار بر هزینه

ساخت گلخانه به شمار می‌روند. معمولا گلخانه هایی با سازه فلزی و پوشش شیشه‌ای نسبت به انواع دیگر نیازمند هزینه بیشتری بوده و پوشش‌های پلاستیکی هزینه کمتری خواهند داشت. در نظر داشته باشید که محصول تحت کشت و آب و هوای منطقه نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب نوع پوشش گلخانه دارند.

 

 سخن پایانی

اصول ساخت گلخانه همین است. به دنبال فرمول خاص و عجیب و غریبی نباشید. کشاورزی به روش سنتی ریسک‌های بسیاری داشته و گاهی مواقع شرایط بد آب و هوایی کشاورز را دچار خسارات جبران ناپذیری می‌کند. از سوی دیگر گلخانه فضایی امن برای رشد گیاهان است و کیفیت بالای محصولات را تضمین می‌کند.

اگر تصمیم به راه‌اندازی گلخانه و شروع کسب و کار خود را دارید، بهتر است ابتدا اصول ساخت گلخانه را بدایند و با انواع گلخانه‌ها و کاربرد آن‌ها به خوبی آشنا شوید. سپس اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نمایید تا کسب و کاری پر سود و موفق داشته باشید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار بگیرد و در زمینه شغلی خود پیشرفت کنید. همچنین برای آشنایی هرچه بیشتر با محصولات پرفروش گلخانه کلیک کنید. 

مطالب مرتبط

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x