سیستم گرمایشی گلخانه

سیستم گرمایشی گلخانه مزرعه بکر

سیستم گرمایشی گلخانه

یکی از مهم ترین سیستم ها که برای اکثر گلخانه ها طراحی می‌شود، سیستم های گرمایشی هستند که به وسیله آن ها گرمایش گلخانه ها در موارد نیاز تأمین می‌شود. یکی از چهار عامل اصلی در میزان رشد گیاهان گلخانه ای، توجه به دماست. بدین جهت گلخانه داران و کشاورزان به این موضوع حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. در ادامه با انواع سیستم های طراحی شده برای گرم کردن فضای گلخانه آشنا خواهید شد. برای اطلاع از هزینه های حدودی این دستگاه ها مطلب هزینه ساخت گلخانه را ملاحظه کنید.

 

دمای گلخانه از کجا تامین می‌شود؟

در هر گلخانه پرتو های خورشید با اصابت به سطح گلخانه منجر به گرم شدن فضای داخلی خواهند شد. اما این نور و این مقدار از حرارت برای بسیاری از گلخانه ها و محصولاتی که در آن ها کشت می‌شوند کافی نیست. همچنین در برخی شرایط که با برودت هوا مواجه هستیم دمای گلخانه باید از طریق دیگری تأمین شود. بدین جهت گلخانه داران از سیستم های گرمایش گلخانه استفاده می‌کنند. اما آیا تنها وظیفه این سیستم های گرمایشی تأمین دماست؟ خیر. بلکه در همین راستا سیستم گرمایشی منجر به تنظیم و پخش کردن دما و حفظ آن در سراسر گلخانه می‌شود. در نتیجه منجر به کاهش آفت ها، رشد مناسب گیاه و همچنین افزایش کارایی حرارت می‌شود.

 

 

 

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب گلخانه

هر گلخانه با توجه به عوامل مختلف و به ویژه نیاز خود به این سیستم به دستگاه و تجهیزات متفاوتی نیازمند است که در ادامه به عوامل مؤثر در انتخاب سیستم گرمایشی، خواهیم پرداخت. هر گلخانه با توجه به نوع پوشش، مقدار مساحت، میزان هدر رفت دما و منطقه اقلیمی گلخانه سیستم گرمایشی متفاوتی را می‌طلبد.

منبع حرارتی هر سیستم متفاوت از دیگری است. منابع حرارتی گلخانه به دو دسته مرکزی و موضعی انجام می‌شود. در گلخانه های تجاری و صنعتی از الکتریسیته (نیروی برق) استفاده نمی‌شود و معمولا از گاز و گازوئیل استفاده می‌شود. در صورتی که سیستم گرمایشی شما از منبع حرارتی مرکزی بهره مند باشد، هزینه زیاد تری را متحمل خواهید شد چراکه این هزینه های اولیه استفاده از این سیستم بالا تر است. در این روش آب داغ یا بخار آن از طریق لوله ها به سر تا سر گلخانه منتقل می‌شوند و از آن بیشتر برای گلخانه های یک هکتاری و بالاتر استفاده می‌کنند.

 

تجهیزات و دستگاه های کاربردی جهت گرمایش گلخانه

در هر گلخانه بنا به مواردی که پیش از این ذکر کردیم دستگاه های مختلفی برای گرمایش گلخانه استفاده می شود. در ادامه قصد داریم به طور مختصر درباره کاربردی ترین آن ها توضیح بدهیم. هر یک از این دستگاه ها برای گرمایش گلخانه از منبع مختلفی برخوردار است و در هزینه ها متفاوت هستند.

 

هیتر تابشی گلخانه

با پیشرفت تکنولوژی از هیتر های تابشی بیشتر از سیستم و دستگاه های قدیمی استفاده می‌شود. این هیتر ها نه تنها در گلخانه ها بلکه در هتل ها، رستوران ها، فضاهای باز و … استفاده می شوند و کاربرد دارند. همچنین یکی از ویژگی های خوب این دستگاه ها آن است که بسیار کم مصرف هستند. هیتر تابشی گلخانه معمولاً در ارتفاعی حدود 4 تا 12 متر از سطح زمین بر طبق ظرفیت، نصب می شود و سطح مورد نظر را گرم می کند و نیازی به گرمایش هوای محیط ندارد، این عمل باعث صرفه جویی چشمگیری در این دستگاه می‌شود. این دستگاه تنها سطح جلویی خود را گرم می‌کند و توانایی افزایش دمای اطراف و محیط را ندارد.

 

مزایای استفاده از هیتر های تابشی:

  • مجهز به سیستم پیشرفته Preheat
  • کاهش مصرف برق تا 90%
  • کاهش مصرف گاز تا 50%
  • کاهش گرادیان دمایی
  • دارای مشعل های ضد رطوبت و گرد و خاک
  • کاهش تقطیر بیش از حد بر روی برگ ها
  • کاهش احتمال بروز بیماری های قارچی
  • امکان منطقه بندی دمایی
  • بی تاثیر بودن فشار منفی داخل
  • عدم ایجاد ابر حرارتی در زیر سقف

 

جت هیتر گلخانه

هیتر جت یا بخاری موشکی گلخانه در انواع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز و به دو صورت دارای مخزن و بدون مخزن و با ظرفیت های گرمایی متفاوت و با برندهای داخلی و خارجی، جهت گلخانه هایی با ابعاد، ارتفاع و اقلیم منطقه های مختلف ارائه می گردند.  بدنه جت هیتر گلخانه از جنس استیل طراحی شده است.

 

مزایا استفاده از جت هیتر گلخانه ای:

  • نگهداری، نصب و راه اندازی آسان و کم هزینه
  • به اتاقک هیتر و موتور گلخانه نیازی ندارد.
  • عدم نیاز به کانال کشی
  • سوخت کمتری مصرف می کند.
  • دارای عمر بالا و استهلاک پایین

 

یونیت هیتر گلخانه

این سیستم توسط آب گرمی که از طریق موتور خانه و بویلر فرستاده می‌شود عمل می‌کند. فن این دستگاه از نوع محوریست وکاملاً بالانس استاتیکی و دینامیکی کار شده است. این دستگاه با حداقل صدای ممکن با عبور دادن هوا از كويل، گرما را در سطح گلخانه پخش می‌کند. بدنه آن از جنس فولاد گالوانيزه تولید شده و لوله هاي مسي به کار رفته در این يونيت‌ها به قطر5/8 اينچ و سطح تبادل حرارت با فين پليت آلومينيومي مي‌باشد. سیستم یونیت هیتر گلخانه از سیستم گرمایش از کف ارزان تر و در یکنواختی گرم کردن محیط از سیستم گرمایش از کف ضعیفتر ولی از سیستم هیترهای هوای گرم بسیار مناسب تر است.

 

سخن آخر

در این مطلب با انواع سیستم های گرمایشی گلخانه و طرز کار و ویژگی های آن ها آشنا شدید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید. شرکت مزرعه بکر قادر است با در نظر گرفتن بهترین امکانات در بهترین سطح از کیفیت، نیاز مشتریان خود را به نحو احسن برآورده کند.

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x