چگونه گلخانه بسازیم

شرکت گلخانه ساز

چگونه گلخانه بسازیم

گلخانه ها انواع مختلفی داشته و روش‌های متفاوتی برای احداث و راه‌اندازی آن‌ها وجود دارد. سازه‌های مورد نیاز در ساخت گلخانه گل و گیاه با گلخانه‌ای که جهت کشت میوه و صیفی جات احداث می‌شوند کاملاً متفاوت است. در این مقاله از سایت مزرعه بکر همراه ما باشید تا به سوال رایج چگونه گلخانه بسازیم پاسخ دهیم.

برخی گلخانه‌ ها موقت و برخی دائمی هستند. بنابراین یک فرمول ثابت برای ساخت گلخانه وجود ندارد. درنتیجه هر شخص براساس کاربرد و برنامه کشت و کار به گلخانه‌ای متناسب با کار خود احتیاج دارد. برای ساخت ساختمان گلخانه موارد و مراحل متعددی وجود دارد که ضروری است مورد بررسی دقیق قرار گیرد، در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از موارد مهم و ضروری در ساخت گلخانه آشنا کنیم با ما همراه باشید. اگر از خودتان می‌پرسید که چطور باید گلخانه بسازیم، باید قبل از شروع به احداث گلخانه در مورد محصول مورد نظر که قصد کشت آن را دارید مطمئن و تحقیقات لازم را انجام دهید. نوع محصول را باید از ابتدای کار انتخاب کنید زیرا تمامی تجهیزات مورد نظر و حتی ساختار گلخانه بر اساس محصول تولیدی طراحی و تهیه می‌شوند.

 

 موقعیت مکانی و دسترسی به آب، برق و گاز

 اگر بخواهیم گلخانه بسازیم، موقعیت مکانی که برای احداث گلخانه انتخاب می‌کنیم بسیار مهم بوده و در آینده کسب و کار شما نقش اساسی ایفا می‌کند. مکان زمین برای حمل و نقل تجهیزات و محصولات بسیار مهم است؛ یعنی زمین شما باید موقعیت خوبی داشته باشد و دسترسی به آن ساده و راحت باشد. علاوه بر دسترسی‌ها، فراهم بودن امکانات اولیه همچون آب، برق و گاز از مواردی است که هنگام انتخاب موقعیت مکانی گلخانه باید در نظر بگیرید.

در صورت در دسترس نبودن آب می‌توان با حفر چاه آب مورد نیاز گلخانه را فراهم کرد. البته درنظر داشته باشید برای انجام این کار نیاز به تهیه مجوز از مراجع قانونی خواهید داشت. موتور برق و سوخت‌های چون گازوئیل، جانشین‌های برق و گاز شهری برای گلخانه بوده اما بهتر است قبل از تصمیم‌گیری هزینه‌های لازم برای استفاده از آن‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

 

 انتخاب سبک و اندازه گلخانه

 گلخانه‌ ها انواع و سبک‌های مختلفی داشته و هر سازه برای کاربرد خاصی طراحی می‌شود. از انواع مختلف گلخانه می‌توان به گلخانه با سقف شیروانی، گلخانه با سقف قوسی، گلخانه با سقف گنبدی، گلخانه تونلی و گلخانه اسپانیایی اشاره کرد. بهتر است براساس نیاز و نوع گیاه تحت کشت، گلخانه مطلوب را انتخاب کنید. در مطلب انواع گلخانه می‌توانید در مورد هر یک از آنها بیشتر بخوانید.

 

 اسکلت گلخانه

 اسکلت گلخانه انوع مختلفی داشته و به روش‌های متفاوتی بنا می‌شود. برای ساخت اسکلت گلخانه می‌توان از چوب، فلز، لوله‌های گالوانیزه یا پروفیل استفاده کرد. هزینه ساخت اسکلت با هر یک از این موارد متفاوت و نسبت به مساحت گلخانه متغیر است. ساخت گلخانه با اسکلت‌های چوبی معمولا هزینه کم‌تر و به همراه آن عمر کوتاه تری دارند.

 

 انتخاب پوشش سقف و دیوار گلخانه

 بعد از انتخاب نوع و سازه گلخانه نوبت به انتخاب پوشش مناسب برای سقف و دیوارهای گلخانه می‌رسد. مواد مختلفی برای این کار در دسترس هستند و براساس اقلیم و آب وهوای منطقه انتخاب می‌شوند. پوشش‌های مختلفی از قبیل شیشه، پوشش پلی کربنات، پوشش ورق آکریلیک، پوشش پلی اتیلن و پوشش فایبرگلاس در دسترس بوده و قابل استفاده می‌باشند. پوشش انتخابی باید مقاوم باشد و در برابر شرایط بد آب و هوایی سالم بماند و در صورت نیاز نور خورشید را به خوبی از خود عبور بدهد و عایق مناسبی داشته باشد.

 

ساخت گلخانه

 

 گرمایش گلخانه

 اکثرا گرمایش گلخانه با نور خورشید تامین می‌شود اما در فصول سرد سال فضای داخلی گلخانه به تجهیزاتی نیاز دارد که دمای هوا را برای رشد مناسب گیاهان تنظیم کند. روش‌های مختلفی برای سیستم گرمایش گلخانه وجود دارد که یکی از آن‌ها سیستم آب گرم گلخانه‌ای بوده که همانند شوفاژ عمل گرده و آب گرم از طریق لوله‌ها در سراسر گلخانه به حرکت درآمده و فضا را گرم می‌کند. استفاده از بخاری معمولی، سیستم گرمایش از کف و هیترهای صنعتی انواع دیگری از سیستم‌های گرمایش گلخانه می باشند.

 

 سرمایش گلخانه

 در فصل تابستان، گرم شدن هوا و همراه بودن آن با تابش زیاد خورشید باعث بالا رفتن دمای فضای داخلی گلخانه شده و نیاز به تعدیل دما احساس می‌شود. با استفاده سیستم سرمایش تبخری امکان خنک کردن فضای داخلی گلخانه فراهم است. سرمایش تبخری از یک فن و یک دستگاه برای تبخیر آب تشکیل شده است که به وسیله آن دمای هوای گلخانه خنک شده و میزان رطوبت افزایش می‌یابد.

 

 تهویه گلخانه

 جریان هوای تازه در گلخانه یکی دیگر از اصول مهم در ساخت گلخانه‌ ها به شمار می‌رود. هوا تازه اکسیژن و دی‌اکسید کربن لازم برای فتوسنتز گیاهان را تامین کرده و به شادامی و رشد بهتر گیاه کمک می‌کند. تهویه هوای گلخانه به دو صورت طبیعی و با استفاده از دستگاه تهویه انجام می‌شود.

در حالت طبیعی دریچه‌ای روی سقف گلخانه تعبیه شده که با باز کردن آن هوای گرم از محیط داخلی خارج شده و هوای تازه و سرد وارد گلخانه می‌شود و عمل جابجایی هوا از این طریق صورت می‌گیرد. در روش دیگر از فن‌های بزرگی که در اطراف گلخانه نصب شده برای جابجایی هوا استفاده می‌شود، در این روش یکی از فن‌ها وظیفه خارج کردن هوای گرم به خارج و دیگری مکش هوای بیرون به داخل گلخانه را انجام می‌دهند.

 

 دی اکسید کربن و نور مناسب گلخانه

نور و دی اکسید کربن در فتوسنتر گیاهان نقش اساسی داشته و وجود مقادیر کافی از آن‌ها در محیط گلخانه امری ضروری است. معمولا نور مورد نیاز گلخانه از خورشید تامین می‌شود. اما در نقاطی که نور کافی خورشید وجود نداشته باید و یا در فصول سرد سال بهتر است از نورهای کمکی استفاده کرد. در طول روز و با عمل فتوسنتر گیاهان سطح دی اکسید کربن در محیط داخلی گلخانه کم شده و نیاز به تزریق دی اکسید کربن وجود دارد، دی اکسید کربن مایع و یخ خشک موارد مناسبی برای بالا بردن سطح دی اکسید کربن در محیط گلخانه می‌باشند.

 

 دما گلخانه

گیاهان مختلف براساس ویژگی‌هایی که دارند برای رشد و تکثیر نیاز به شرایط محیطی متفاوتی دارند. برخی محیط گرم و خشک و برخی محیط‌های مرطوب را ترجیح می‌دهند. گلخانه با دمای گرم برای نگهداری و پرورش گل و گیاهانی مناسب است که به دمای بالا احتیاج دارند، دمای این گلخانه‌ها معمولا بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد و بر اساس نیاز گیاه تنظیم می‌شود. برخی از گیاهان که در فصول سرد سال نیاز به محیطی با دمای کمی بالاتر از بیرون دارند، بهتر است در گلخانه‌هایی با دمای نسبتا خنک که معمولا حدود 10 درجه سانتی گراد تنظیم می‌شود نگهداری شوند.

 

 محیط داخلی گلخانه

محیط داخلی گلخانه فضایی است که امکان کاشت انواع محصولات کشاورزی و گیاهی خارج از فصل را فراهم می‌کند. این فضا محصولات را از شرایط بد جوی و آب و هوایی حفظ  و شرایط لازم برای رشد بهتر آن‌ها را مهیا می‌کند. نور، رطوبت، دما، آب و مواد مغذی از جمله مواردی هستند که باید جداگانه مورد بررسی دقیق متخصصان این حوزه قرار بگیرند. نا مناسب بودن شرایط هر کدام از مورادی که ذکر کردیم ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به کشاورز تحمیل کند.

 

 رطوبت گلخانه

این مورد با اندازه‌گیری میزان آب موجود در هوا تعیین می‌شود. ازدیاد آن باعث بیماری‌های مختلف مثل قارچ و رشد باکتری و از سوی دیگر رطوبت کم باعث کم آبی و خشکی گیاه خواهد بود. تنیظیم دقیق رطوبت کافی در محیط گلخانه یکی از مهم ترین فاکتورها در رشد و سلامت گیاهان گلخانه‌ای محسوب می‌شود. رطوبت مناسب در گلخانه ها معمولا بین 50 تا 60 درصداست.  برای تنظیم آن نیاز به دستگاه‌های رطوبت ساز همچون مه پاش، رطوبت سازها نازلی و بخار سازهای اولتراسونیک خواهد بود.

 

ساخت گلخانه مزرعه بکر

 

 سخن پایانی

گلخانه محیط بسیار مناسب و امنی برای کاشت، نگهداری و پرورش انواع گیاه، میوه و محصولات کشاورزی است. ساخت گلخانه ها اصول و شرایط خاصی دارد و هر منطقه و اقلیم سبک مخصوص به خود را می‌طلبد. اگر بخواهیم گلخانه بسازیم  بهتر است حتما با متخصصان فعال در این زمینه تماس بگیرید امیدواریم با این مقاله بتوانیمبه سوال چگونه یک گلخانه بسازیم به صورت کامل پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x