بستر کشت چیست؟

بستر کشت گلخانه

 بستر کشت چیست؟

 کاربرد بستر کشت

 در این مقاله از شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر، به این موضوع و پرسش خواهیم پرداخت که؛ بستر کشت چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به بررسی انواع آن ها و همچنین کاربرد و مزایا می‌پردازیم. شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر قادر است با در نظر گرفتن تمام امکانات در بهترین سطح از کیفیت، نیاز مشتریان خود را در زمینه گلخانه و ساخت گلخانه مرتفع کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع بستر کشت و تأثیر آن در هزینه ها و سود دهی صحبت کنیم.  

 انواع بستر کشت

 بسترهای کشت انواع مختلفی دارند از جمله؛ کوکوپیت، کوکوچیپس، پرلیت، ورمی کولیت، پیس ماس و … در این بخش با کاربرد و ویژگی های هریک آشنا خواهیم شد. ابتدا باید بگوییم که استفاده از بستر های کشت چه تأثیری روی هزینه ها و سود دهی محصولات شما دارد. در صورت استفاده از این بستر ها، شاید هزینه ساخت گلخانه در ابتدا خرید بالاتر برود. اما در کنار این موضوع باید بدانید که با این کار در آب مصرفی و استفاده از کود ها صرفه جوی می‌کنید. مهم ترین ویژگی استفاده از بستر های کشت این است که آب مصرفی خاک را به شدّت کاهش می‌دهد.

 

 

 پرلیت (Perlite)

 پرلیت ها نوعی از سنگ های آتشفشانی با ترکیبی اسیدی هستند. این مواد در محیط های مرطوب یا آب تشکیل می‌شوند. این پرلیت ها دارای بافت شیشه ای هستند و به دلیل وجود آب، دارای ظاهری کروی هستند. مهم ترین علت استفاده از پرلیت در خاک، متعادل سازی هوا است و به دلیل عدم تبادل کاتیونی نمی‌تواند مواد غذایی  را به صورت یون در خود نگه دارد. این ماده می‌تواند چهار برابر وزن خود آب جذب و ذخیره کند.

سنگ پرلیت از گدازه های سرد آتشفشان هابه وجود می‌آیند. به رنگ سفید در می‌آیند و در برخی موارد به رنگ خاکستری نیز درمی‌آیند. در پرلیت ها هیچ گونه مواد معدنی نمی‌توانید بیابید. این مواد می‌توانند سه الی چهار برابر ذخیره آب را افزایش بدهند. بیشتر برای بهبود ساختمان فیزیک خاک و همچنین اکسیژن رسانی و تهویه هوای خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 خاک های شنی دو ایراد مهم دارند؛ اولاً توانایی جذب و نگهداری آب را در خود ندارند و دوماً چون سیاه رنگ هستند به زودی در مقابل آفتاب داغ می‌شوند. با استفاده از پرلیت برای خاک های شنی می‌توانید این دو ایراد را رفع کنید. پرلیت ها توانایی جذب و نگهداری آب را در خود دارند و همچنین به دلیل رنگ سفیدی که دارند از داغی سریع و سوختن گیاه جلوگیری می‌کنند. همچنین خاک های رسی دارای ذرات ریز چسبنده ای هستند که باعث خفگی شدید و گندیدگی ریشه گیاه شما می‌شوند. پرلیت ها با ایجاد فضا بین ذرات خاک رس منجر به تبادل اکسیژن و رسیدن هوا به ریشه گیاه خواهد شد. پرلایت را می‌توان در ته گلدان به جای تکه‌های سفال هم ریخت که زهکش خوبی می‌تواند باشد.

جهت اطلاع از قیمت و خرید به صورت کلی، با فروشگاه مزرعه بکر تماس حاصل کنید ⇐ 09157070790

پرلیت گلخانه - بستر کشت

 

 پیت ماس (Peat moss)

 پیت ماس ها نوعی از خزه ها هستند که گاهاً به آن خزه تورب نیز می‌گویند. اصولاً از این مواد بیشتر در مناطق زمستانی و سردسیر استفاده می‌شود. به ویژه برای گیاهانی که بزرگ هستند و به سختی در مناطق سرد دوام می‌آورند. پس از اینکه پیت ماس به صورت پوسیده و گیاخاک درمی‌آید، پس از فشرده شدن به عنوان بهبود دهنده خاک و ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد ظرفیت آبگیری و جذب و ذخیره مواد غذایی بالایی را دارند.

در خاک های شن و ماسه ای به عنوان بستری برای گیاهانی که نیاز به آب بسیار دارند استفاده می‌شوند و همچنین برای گلدان های خانگی نیز می‌توان از آنها استفاده کرد. ماده آلی در پیت ماس بسیار است و با جایدهی این مواد بین خاک این ویژگی به خاک نیز اضافه می‌شود. کاربرد دیگر این ماده برای خاک های سفت و سنگین است. یعنی این مواد می‌تواند خاک سفت و سنگین شما را سست کند. از دیگر مزایای آن می‌توان به کمک به بهم پیوستن خاک های سبک و شنی، نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی و حفاظت در برابر فرسایش اشاره کرد.

 

پیت ماس - بستر کشت

جهت اطلاع از قیمت و خرید به صورت کلی، با فروشگاه مزرعه بکر تماس حاصل کنید ⇐ 09157070790

 

 هوموس (Humus)

 هوموس یا گیاخاک بخش آلی خاک است. از باقی مانده اجساد جانوران و گیاهان در خاک و تجزیه و تحلیل شدن آن ها ایجاد  به می‌شود. به طوری که پس از ترکیب این مواد با خاک امکان جداسازی و یا حتی تشخیص آن از خاک وجود نخواهد داشت. این ماده سبب تیره رنگ شدن خاک شما می‌شود و سرعت رسیدن آب و مواد غذایی به ریشه گیاه را افزایش می‌دهد. این مواد در بیایان ها بسیار کم پیدا می‌شود اما در عوض در خاک باغچه ها بسیار زیاد است. هوموس آب خاک و فضای خالی بین ذرات را افزایش می‌دهد و برای رشد گیاهان بسیار مفید است.

 

 ورمی کمپوست (vermicompost)

 این عبارت متشکل از ورمی و کمپوست، به معنای کرم خاکی و مواد آلی است. در معنای کلی این عبارت یعنی مواد آلی که با فعالیت کرم های خاکی ایجاد می‌شوند. حدود 3000 مدل از کرم های خاکی در جهان هستی اطراف ما وجود دارند که عناصر مغذی موجود در خاک را تغذیه می‌کنند و سپس این مواد با آنزیم های داخل بدن آن ها ترکیب می‌شود. در نتیجه قدرت باروری خاک افزایش می‌یابد. همچنین این کرم ها با جا به جایی در خاک فبین ذرات آن فاصله هایی ایجاد می‌کنند که منجر به انتقال اکسیژن و رسین آن به ریشه گیاه می‌شود. پس این مورد هم در تعدیل هوای خاک نیز مؤثر است.

تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است که توسط گونه‌ای خاص از کرم‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، و اکتینومیست ها انجام می‌شود، همچنین مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ماند، این بستر کشت مجموعه ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. فرایند ساخت کمپوست بسیار ساده است و افراد باتجربه می‌توانند در خانه و یا در زمین های کشاورزی آن را ایجاد کنند. کمپوست کردن از روش های قدیمی بازیافت مواد است و از ترکیب باقی مانده های مواد غذایی و خوراکی تولید می‌شود.

 

ورمی کمپوست - بستر کشت

جهت اطلاع از قیمت و خرید به صورت کلی، با فروشگاه مزرعه بکر تماس حاصل کنید ⇐ 09157070790

 

 کوکوپیت (coco peat)

 کوکوپیت نیز نوعی از بستر کشت است که از ایاف و پوشش روی پوست نارگیل تهیه می‌شود. کوکوپیت ها را به صورت فشرده وارد بازار می‌کنند و خریدار باید به هنگام استفاده از آن، آن را با آب مخلوط کند. به این صورت که شما از هر یک کیلو گرم کوکوپیت، 15 لیتر کوکوپیت مرطوب دریافت می‌کنید. اما استفاده از کوکوپیت ها چه فواید برای  کشاورز دارد؟ کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس ظرفیت نگهداری آب بیشتری دارد. در نتیجه برای مناطق کم آب مناسب است.

کوکوپیت به مقدار کمی اسیدی است که با این حال برا رشد گیاهان بسیار مناسب است. این ماده تخلخل خاک را افزایش می‌دهد، باعث سست شدن خاک های سفت و سنگین می‌شود و از طبیعی ترین تهویه کننده های هوا برای خاک و گیاه است. همچنین باید گفت این ماده در برابر انواع باکتری  قارچ ها مفید است و به آنها اجازه رشد در خاک مورد نظر شما را نمی‌دهد. از کوکوپیت می‌توانید به عنوان بستر کشت مناسب و بدون خاک در کشت هیدروپونیک استفاده کنید. این ماده در گلخانه های هیدروپونیک، به ویژه برای کشت گل های زینتی و سبزیجات استفاده می‌شود. این ماده کاملاً آلی است و باید بدانید که هیچ گونه تأثیر منفی روی طبیعت اطراف شما نخواهد گذاشت. از کوکو پیت ها تا 4 سال می‌توان استفاده کرد، اما از 10 سال به حالت تجزیه و پوسیدگی درخواهند آمد.

 

 کوکو چیپس (Coco chips)

 از دیگر بستر کشت ها می توان کوکوچیپس را نام برد. این مواد از صورت فشرده شده پوست میوه نارگیل، تهیه می شوند. معمولاً از آن ها در بسترکشت گل های شاخه بریده نظیر گل های رز، گل لیلیوم و.. استفاده می‌شود. در صورتی که این مواد را به خوبی شست و شو داده و ضد عفونی کنید، می توان برای چند بار از آن ها استفاده کنید. می توان از این محصول ها تا 5 سال استفاده کردچراکه مقاومت بالایی دارند.

به عبارت دیگر کوکو چیپس ها اندازه ای بزرگ تر از کوکو پیت ها هستند.  استفاده از کوکو چیپس به عنوان یک ماده افزودنی در مخلوط گلدان، یک محیط در حال رشد را با خواص فیزیکی ایده آل ایجاد می کند. کوکو چیپس ها می توانند آب را جذب کنند و در عین حال هوای کافی را برای گیاهان حساس مانند ژربرا و ارکیده در اختیار قرار دهند. پوسته هایی که در اطراف نارگیل رشد می‌کنند با گذشت سال ها مستحکم تر می‌شوند. پس از برش دادن آنها، توسط تولید کنندگان الک می‌شوند تا ذرات ریز و درشت از یکدیگر جدا شوند. پس از شستشو و خشک شدن آنها در ظروف 4 تا 5 کیلوگرمی فشرده می‌شوند.

 

مزایا و معایب بستر کشت

منجر به بالا رفتن هزینه های اولیه برای گلخانه داران می شود.

نیاز به مدیریت فنی و مداروم دارد.

نبستاً مقاومت بالایی دارند.

به حفظ محیط زیست کمک می کنند.

در صورت نگهداری صحیح از انتشار بیماری ها جلوگیری می کنند.

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x