شرایط دریافت مجوز احداث گلخانه | سال 1402

مجوز احداث گلخانه

صفر تا صد دریافت مجوز گلخانه

 اولین سوالی که قبل از احداث گلخانه پیش می‌آید اینست که برای راه اندازی گلخانه باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟ اولین گام برای ساخت انواع سازه های گلخانه، قبل از به دست آوردن هزینه ساخت گلخانه و نحوه گرفتن وام احداث گلخانه و دریافت مجوز احداث گلخانه می‌باشد. توجه داشته باشید که احداث گلخانه بدون مجوز شما را از مزایای مجوز گلخانه از جمله امکاناتی مانند آب، برق و گاز تعرفه دار محروم می‌کند و در نتیجه هزینه های بالایی را برای شما به دنبال خواهد داشت. از همین رو متقاضیان ساخت گلخانه را به اخذ مجوز تاسیس گلخانه توصیه می‌نماییم.

احداث گلخانه در روستا و شهر قوانین مربوط به خود را دارد. شرایط و مدارک لازم جهت دریافت پروانه تاسیس گلخانه طی سالیان اخیر تغییرات زیادی داشته است. به طور مثال در خیلی از سایتها شما با این عبارت مواجه می‌شوید که حداقل مساحت زمین مورد نیاز برای دریافت مجوز احداث گلخانه 4000 متر مربع است که برای حدود 80 درصد آن یعنی 3000 متر می‌توانید مجوز بگیرید در حالیکه این قانون مربوط به گذشته است و اکنون قوانین جدیدی در این باره وضع شده است. برای رسیدن به پاسخ این سوال که چگونه مجوز گلخانه بگیریم در این مقاله همراه ما باشید.

 

نکته مهم اخذ مجوز احداث گلخانه

طبق جدیدترین دستورالعمل احداث گلخانه، حداقل متراژ زمین برای مجوز گلخانه حدود 500 متر مربع است که حداکثر برای حدود 60 درصد آن یعنی 300 متر می‌توانید مجوز تاسیس گلخانه بگیرید. به طور مثال اگر زمین شما یک هکتار می‌باشد حداقل و حداکثر مجوزی که برای شما صادر خواهد شد به ترتیب 300 متر و 6000 متر خواهد بود. لازم به ذکر هست در صورتیکه مدارک شما کامل باشد طی کمتر از یک ماه مجوز تاسیس گلخانه برای شما صادر خواهد شد.

مجوز احداث گلخانه
مجوز احداث گلخانه

جواز تاسیس گلخانه

اولین سوالی که مطرح می‌شود این هست که برای ثبت نام مجوز گلخانه به کدام سازمان مراجعه کنیم؟ ؟ آیا مجوز گلخانه از شهرداری صادر می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که متقاضی جهت اخذ جواز تاسیس گلخانه باید از طریق جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.

 

مدارک لازم جهت صدور پروانه تاسیس گلخانه

الف) مدارک عمومی

  •  اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی برای اشخاص حقیقی
  •  یک قطعه عکس ۴*۳
  •  تصویر پایان خدمت یا معافیت برای مشمولین نظام وظیفه
  •  تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  •  اصل و تصویر اساسنامه و تاییدیه ثبت شرکتها برای اشخاص حقوقی

 

 ب) مدارک اختصاصی

  •  فرم تکمیل شده در خواست توسط متقاضی
  •  ارائه فتوکپی پلان نقشه به همراه مختصات جغرافیایی( از جمله نقاط UTM و … )
  • مدارک مربوط به پروانه چاه کشاورزی با قدرالسهم آب یا هر مستند مبنی بر تامین آب.

نکته: اگر آب مورد نیاز گلخانه توسط چاه تامین میشود، متقاضی باید پروانه بهره برداری چاه خود را ارائه بدهد و این پروانه باید حتما اعتبار داشته باشد اما اگر آب مورد نیاز گلخانه از، قنات رودخانه و… تامین می‌شود صرفا تاییدیه شورای شهر روستا و یا جهاد کشاورزی شهرستان کفایت میکند.

  • ارائه طرح توجيه فني، اقتصادی و مالی تهیه شده توسط مهندس مشاور دارای صلاحیت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی
  • آزمون آنالیز آب و خاک
  •  مدارک مالکیت قانونی زمین جهت دریافت مجوز احداث گلخانه
  • سند رسمی 6 برگ یا تک برگ(بنابر گفته کارشناس صدور پروانه در نظام مهندسی در صورتی که سند از نوع شش برگ باشد، اخذ استعلام از سازمان امور اراضی انجام میگیرد اما اگر سند از نوع تک برگ باشد نیازی به استعلام نخواهد بود)
  • ارائه اجاره نامه رسمی غیرقابل فسخ به مدت ۱۵ سال به همراه تصویر آن در مورد اراضی استیجاری و در خصوص قارچ های خوراکی، حداقل به مدت ۲۰ سال

 توضیح: اجاره نامه می بایست در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد همچنین قراردادهای اجاره در اراضی ملی و دولتی از شروط این تبصره مستثنی و تابع ضوابط و مقررات مربوط می باشند).

  • زمینهای اصلاحات اراضی مفروز الرعيه
  • زمینهای واگذاری از طریق کمیسیون ماده ۳۱ و ۳۲ واگذاری اراضی ملی و دولتی
  • زمینهای اوقافی به شرط موافقت کتبی سازمان اوقاف
  • زمین های وابسته به آستانه ای (آستان اماکن متبرکه و زیارتگاه ها)

توجه: شرط دریافت  تاییدیه امور اراضی و نظام مهندسی در خصوص زمینهای مشاع ، رضایت سایر مالکین زمین از اقدام شما جهت تاسیس گلخانه می باشد.

 تبصره ۱: تمدید پروانه تاسیس برای مرتبه سوم مشروط به ارائه آزمون دبی و EC آب می باشد.

 تبصره ۲: آزمون آنالیز خاک فقط برای آندسته از واحدهایی که کشت های خاکی دارند.

 تبصره ۳: مسئولیت بلامعارض بودن اراضی معرفی شده بر عهده متقاضی بوده و عواقب ناشی از آن متوجه نامبرده می باشد.

 

مراحل انجام کار فرایند صدور پروانه تاسیس گلخانه

1. مراجعه متقاضی به سامانه پنجره واحد صدور مجوزها و پروانه ها و تکمیل و ارائه فرم درخواست به همراه مدارک مورد نیاز از طریق سامانه

2. ثبت درخواست، تشکیل پرونده و ارائه کد رهگیری به متقاضی توسط کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی

– در صورتی که متقاضی دارای پروانه چاه کشاورزی، حقابه یا هر گونه مستند دال بر تامین آب مورد نیاز باشد. نیازی به اخذ استعلام از شرکت سهامی آب منطقه ای استان نمی باشد.

 – در صورتی که متقاضی فاقد زمین باشد ،در چهارچوب سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی استان (مدیریت امور اراضی شهرستان) جهت بررسی و واگذاری زمین از اراضی ملی و

دولتی معرفی و پس از اخذ تائیدیه نسبت به ثبت درخواست پروانه تاسیس اقدام می گردد.

– در اجرای وظایف سازمان امور اراضی کشور، سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است نسبت به ارسال یک نسخه از پروانه تاسیس به سازمان جهاد کشاورزی استان (مدیریت امور اراضی اقدام نماید.

– در خصوص آن دسته از متقاضیانی که همزمان با درخواست صدور پروانه تاسیس درخواست واگذاری اراضی ملی برای احداث گلخانه را داشته باشند، اخذ استعلام از سازمان های محیط زیست، آب و برق ضروری است.

3. اخذ تعهدنامه مبنی بر رعایت ضوابط زیست محیطی از متقاضی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی

4. بررسی و تطبیق مدارک و استعلامات با ضوابط و مقررات مربوط به صدور پروانه و شناسایی و اعلام نواقص احتمالی جهت رفع نقص توسط کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی

5. تهیه و ارائه طرح توجیهی فنی، اقتصادی و مالی توسط متقاضی از طریق مهندس مشاور صلاحیت دار

6.صدور پروانه با امضای رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان

7. پرینت پروانه: (متقاضی، مدیریت باغبانی استان و درج در پرونده)

 

توضیحات مهم:

١- متقاضیان موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اعلام سازمان نظام مهندسی کشاورزی نسبت به تهیه طرح توجیهی فنی، اقتصادی توسط مهندسین مشاور دارای صلاحیت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی اقدام نمایند.

2- آن دسته از متقاضیانی که دارای طرح توجیهی و فنی (داخلی و خارجی می باشند نیازی به تهیه طرح نداشته و تائید طرح موجود توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی کفایت می کند..

 3- هر گونه تغییر در نقشه اجرایی تائید شده در حین اجرا، با پیشنهاد مهندس ناظر و تایید مهندس مشاور مربوطه با رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع و تغییرات ایجاد شده به سازمان نظام مهندسی کشاورزی جهت درج در سوابق اعلام می گردد.

 ۴- در صورت منفی بودن پاسخ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است مراتب را حداکثر طی ۱۰ روز کاری بصورت کتبی همراه با ذکر دلایل به متقاضی اعلام نماید.

 ۵- پیگیری و دریافت هرگونه مجوز و استعلام احتمالی از سایر دستگاه های ذیربط برعهده خود متقاضی می باشد.

 ۶- در صورتی که متقاضی پروانه تاسیس فاقد زمین بوده و همراه با درخواست پروانه متقاضی واگذاری زمین نیز باشد سازمان نظام مهندسی موظف است طی نامه ای نسبت به معرفی متقاضی به واحدهای ذیربط (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از سازمان امور اراضی کشور) جهت بررسی و واگذاری زمین اقدام و در صورت موافقت با واگذاری زمین نسبت به صدور پروانه تاسیس مطابق مفاد این دستورالعمل اقدام می شود

 ۷- سازمان نظام مهندسی موظف است نسبت به اخذ تعهدنامه از متقاضی مبنی بر رعایت ضوابط زیست محیطی اقدام نماید.

۸- نظارت بر رعایت ضوابط زیست محیطی توسط متقاضی، براساس دستورالعمل سازمان نظام مهندسی کشاورزی بر عهده کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی است.

۹- به منظور پرهیز از دوباره کاری، سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است نسبت به ارسال یک نسخه برابر با اصل شده مدارک مربوط به صدور پروانه تاسیس به بانک عامل، برای آن دسته از متقاضیانی که در خواست تسهیلات بانکی دارند اقدام نماید.

 

 

مدت اعتبار پروانه تاسیس گلخانه و مدت تمدید پروانه تاسیس گلخانه

بر اساس ماده 11 دستورالعمل احداث گلخانه، اعتبار پروانه تاسیس دو سال بوده و قابل تمدید برای یک دوره یک ساله

 

حریم های مربوط به ایجاد واحدهای گلخانه ای نسبت به واحدهای دامی

توضیح: سازمان های جهاد کشاورزی استان ها می توانند براساس اختیارات ناشی از جزء ۴ بند ب مصوبه شماره ۶۲۱۱۱ات ۵۱۰۵۳ه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۵ هیئت وزیران نسبت به تعدیل (کاهش) حریم گلخانه ها متناسب با شرایط ردیف اقدام نماید

 

مواد مهم دستورالعمل احداث گلخانه

بر اساس ماده 9 دستورالعمل احداث گلخانه، سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است حداکثر یک ماه پس از ثبت تقاضا و تشکیل پرونده نسبت به صدور پروانه های تاسیس و بهره برداری اقدام نماید.

 تبصره ۱: هرگونه تاخیر ناشی از قصور متقاضی متوجه سازمان نظام مهندسی نبوده و به زمان مورد نظر اضافه می‌گردد.

تبصره ۲: زمان تعیین شده برای ارائه طرح توجيه فني، اقتصادی و مالی توسط متقاضی به زمان صدور پروانه تاسیس اضافه می‌گردد.

بر اساس ماده 10 دستورالعمل احداث گلخانه، در صورت عدم صدور پروانه تاسیس در زمان تعیین شده، متقاضی می تواند مراتب را به مدیریت باغبانی استان یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی منعکس تا از طریق کمیته استانی (موضوع ماده ۵ این دستور العمل) مورد رسیدگی و تصمیم گیری قرار گرفته و نتیجه به متقاضی اعلام گردد.

تبصره: در صورت عدم امکان تصمیم گیری در کمیته استانی، موضوع جهت بررسی و تصمیم گیری و اعلام پاسخ به متقاضی به هیاتهای انتظامی ارجاع داده می شود.

ماده ۱۳: سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است به منظور امکان انتخاب مهندسین مشاور، ناظر و پیمانکار صلاحیت دار توسط متقاضی برای انجام امور کارشناسی و همچنین تهیه و تائید طرح های توجیهی، اطلاعات مربوط به مهندسین مشاور، ناظرین و پیمانکاران دارای صلاحیت را به تفکیک استانی تهیه و از طریق سامانه الکترونیکی در اختیار متقاضیان قرار دهد.

– متقاضیانی که با شرکت های معتبر داخلی و خارجی دارای قرارداد اجرا و تولید بوده و شرکت مذکور متعهد به

معرفی مسئول فنی (سوپروایزر) و همزمان آموزش پرسنل واحد گلخانه ای مزبور می باشد، ملزم به بکارگیری مسئول فنی نخواهند بود.

بر اساس ماده 18 دستورالعمل احداث گلخانه تغییر کشت در داخل یک گروه محصولی، نیاز به اخذ مجوز نداشته و صرفا با اعلام متقاضی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اصلاح پروانه، انجام می گیرد.

بر اساس ماده 19 دستورالعمل احداث گلخانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی موظف است در جهت تسریع و تسهیل در انجام کار، اطلاعات مربوط به فرآیند صدور پروانه تاسیس را از طریق سامانه و سایر روش ها در اختیار عموم مردم قرار دهد.

طبق ماده 20 دستورالعمل احداث گلخانه در صورتیکه به دلایلی نظیر استعفا، فوت، ترک خدمت و… امضای پروانه تاسیس توسط مقام مجاز در زمان تعیین شده امکان پذیر نباشد، پروانه با امضای رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور یا نماینده قانونی وی صادر می گردد.

 

 

شرایط ابطال پروانه تاسیس گلخانه

سازمان نظام مهندسی کشاورزی در شرایط زیر موظف به ابطال پروانه تاسیس می‌باشد:

الف) گزارش نظارتی مستند مدیریت باغبانی و یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی پس از بررسی و تایید توسط سازمان جهاد کشاورزی استان.

 ب) آراء و احکام قطعی هیاتهای انتظامی و مراجع ذیصلاح قضائی

 تبصره: در صورت ابطال پروانه، در مورد نحوه فعالیت در زمین مربوط و استفاده از ابنیه و تاسیسات جانبی مراتب به مراجع ذیربط جهت انجام اقدامات مقتضی اعلام می گردد.

طبق ماده 22 دستورالعمل احداث گلخانه، در صورت فوت دارنده پروانه تاسیس، حقوق متعارف ناشی از پروانه متعلق به وراث قانونی بوده و آنان باید با رعایت قوانین و مقررات نسبت به درخواست صدور پروانه به نام خود اقدام نمایند.

تبصره: جبران هر گونه خسارت ناشی از قصور سازمان نظام مهندسی کشاورزی به متقاضی یا اشخاص ذینفع، بر عهده متخلف / متخلفان بوده و سازمان نظام مهندسی مکلف به برخورد قانونی با آنان و پیگیری تا حصول نتیجه می‌باشد.

 

 

مراحل دریافت مجوز  احداث گلخانه کوچک مقیاس

برای دریافت مجوز گلخانه کوچک از جمله مجوز گلخانه در روستایا دریافت مجوز گلخانه 1000 متری باید مراحل زیر را طی کنید.

  • نامه از دهیار مبنی بر داخل بافت بودن مکان مورد نظر و در مناطق شهری استعلام از شهرداری.
  • تهیه نقشه جانمایی شده از مکان مورد نظر با مهر دهیار در غیر این صورت تهیه نقشه  utm توسط متقاضی.
  • ارائه سند تک برگ در غیر این‌صورت فرم تعهد نامه (در مراکز جهاد کشاورزی موجود است) در دفترخانه اسناد رسمی  محضری گردد.
  • در اراضی موروثی ضمن انجام انحصار وراثت و در زمین های مشاع، جانمایی و متراژ زمین متقاضی به امضا سایر وراث و مالکین رسیده و به تایید دفترخانه برسد.
  • در صورت اجاره زمین بایستی یک اجاره‌نامه پانزده الی بیست ساله به همراه اجازه ساخت گلخانه به صورت محضری تهیه گردد.(یا مبایعه نامه باکدرهگیری)
  • کپی شناسنامه و کارت ملی برای همه متقاضیان وکارت پایان خدمت برای اقایان اجباری است.
  • آخرین مدرک تحصیلی (اجباری نیست)
  • مدارک ذکر شده در سامانه پنجره واحد سازمان‌جهاد کشاورزی بارگذاری گردد.
  • تقاضای متقاضی درسامانه بر اساس روستای تحت پوشش هر مرکز به کارتابل رئیس مرکز حوزه عمل ارسال می‌گردد.
  • رئیس مرکز یا کارشناس باغبانی مرکز با بازدید از مکان مورد نظر فرم کارشناسی مربوطه را بعد از بازدید تکمیل نموده و در سامانه بارگذاری می‌نماید.
  • لازم به ذکر است که سطح زمین، سطح گلخانه در کلیه مدارک بارگذاری  شده یکسان بوده و مساحت گلخانه 20 درصد از سطح کل زمین کمتر درنظرگرفته شود.
  • بعد از تایید رئیس مرکز تقاضا وارد کارتابل کارشناس مسئول باغبانی شهرستان و بعد از تایید به کار مدیر شهرستان ارسال می‌گردد و در ادامه به کارتابل کارشناس باغبانی استان و سپس مدیر باغبانی استان و در نهایت بعد از تایید به کار ریاست محترم سازمان جهت امضای مجوز ارسال می‌گردد.
  • بعد از امضاء سامانه پیامی به متقاضی جهت پرینت مجوز ارسال می‌نماید.
  • بعد از صدور مجوز تاسیس گلخانه میتوانید برای دریافت وام احداث گلخانه اقدام نمایید. برای گرفتن وام به واحد باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه نمایید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت اینست که خوشبختانه بانک ها هم برای احداث گلخانه های کوچک و هم گلخانه های بزرگ وام می‌دهند.

 

اکنون به بیانی ساده تمام پروسه صفر تا صد دریافت مجوز تاسیس گلخانه را به شما می‌گوییم:

ابتدا شما به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهر خود (رابط نظام مهندسی هر شهر) مراجعه می‌کنید و درخواست خود جهت دریافت مجوز تاسیس گلخانه ارائه می‌دهید.

در مرحله بعد زمین شما برسی می‌شود و استعلامهای لازم از سازمان امور اراضی انجام می‌شود.

و بعد از تاییدیه امور اراضی، نقشه برداری از زمین شما صورت می‌گیرد. بعد از نقشه برداری، مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی کشاورزی از زمین شما بازدید می‌کند و گزارشی در این باره آماده می‌نماید.

بعد از گزارش کارشناس ناظر، طرح نویسی انجام می‌شود. این طرح نویسی بر اساس نوع کشت، متراژ زمین و…انجام می‌گیرد.

پس از طرح نویسی، آنالیز آب و خاک زمین شما انجام می‌شود.

درمرحله بعد فرمها و تعهداتی باید برسی و امضا شود از جمله تعهد محیط زیست، راهداری و…

نکته مهم: به طور معمول این تعهدنامه ها نیاز به استعلام ندارند مگر در مواردی خاص

به طور مثال اگر جاده اصلی در کنار زمین شما باشد یا کال و رودخانه در کنار زمین شما قرار گرفته باشد، استعلامات لازم از سازمانهای مربوطه صورت می‌گیرد.

در مرحله آخر این فرمها و تعهدنامه های امضا شده در سامانه بارگزاری شده و به صورت سیستمی برسی می‌شود و بعد از تایید نهایی پروانه تاسیس گلخانه برای شما صادر می‌گردد.

در برسی های کارشناسان سازمان نظام مهندسی برق و گاز برسی نمی‌شود اما زمین وآب بسیار مهم بوده و باید شرایط و ضوابط مربوط به آنها را داشته باشید تا بتوانید مجوز را دریافت کنید.

مطالب مرتبط

47
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x