گلخانه نت هاوس چیست؟

گلخانه نت هوس مزرعه بکر

گلخانه نت هاوس

عملیات سرپوشیده کردن باغ‌‌ها و مزارع کشاورزی توسط سیستم توری یا شبکه؛ با عنوان گلخانه نت هاوس (Net House) شناخته می‌شود. احداث باغ‌های سرپوشیده به سال 1990 میلادی بازمی‌گردد و به جهت جلوگیری از آسیب‌های طبیعی چون باد و تگرگ ابداع شده‌اند. به این مطلب از شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر، به مفهوم و کاربرد گلخانه های نت هوس می‌پردازیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، با مشاوران مزرعه بکر تماس حاصل کنید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از چگونگی قیمت های ساخت سازه و گلخانه، صفحه هزینه ساخت گلخانه را بررسی و مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 گلخانه نت هاوس چیست؟

نام دیگر گلخانه نت هاوس، گلخانه شید هاوس می‌باشد که به معنای سایبان است و سازه‌ای همانند گلخانه دارد. با این تفاوت که سطحی مشبک دارد و همانند یک سایبان عمل می‌کند. گلخانه‌های نت هاوس با هدف به حداقل رساندن صدمات ناشی از تغییرات آب و هوایی و شرایط بد اقلیمی طراحی می‌شوند.

به بیان ساده‌تر گلخانه نت هاوس معمولاً برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق حشرات، کاهش صدمات ناشی از برف، تگرگ و وزش شدید باد و کاهش شدت نور خورشید استفاده می‌شوند. بنابراین در مناطقی که احتمال آسیب دیدن محصولات به دلایل فوق در آن‌ها دیده می‌شود، احداث گلخانه نت هاوس راه‌حل بسیار مناسبی خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، استفاده از باغ‌های سرپوشیده آسیب‌های احتمالی توسط پرندگان و حیوانات را نیز به حداقل می‌رساند. استفاده از گلخانه نت هاوس باعث سالم ماندن محصولات کشاورزی از جمله میوه‌ها و بالا بردن کیفیت طعم، مزه و رنگ آن‌ها می‌شود و این امر به افزایش درآمد کشاورزان کمک می‌نماید.

مطب پیشنهادی ⇐ درامد گلخانه

 اجزای گلخانه نت هاوس

 گلخانه نت هاوس از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و براساس نوع کاربری و محصول تحت کشت نیازمند تجهیزات مخصوصی است. تجهیزات موردنیاز برای احداث این نوع گلخانه را در ادامه به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

 ستون

 ستون‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازه نت هاوس شناخته می‌شوند و در 3 جنس مختلف قابل استفاده هستند. ستون‌های چوبی، بتنی و ستون‌هایی از جنس گالوانیزه در ساخت گلخانه نت هاوس استفاده می‌شوند. علاوه‌بر جنس، ضخامت ستون‌ها نیز در احداث گلخانه نقش اساسی ایفا می‌کنند، به طوری که ستون‌های کناری باید ضخامت بیشتری نسبت به ستون‌های میانی داشته باشند. علاوه‌بر ضخامت، فاصله ستون‌ها از یکدیگر نیز نقش تعیین کننده‌ای داشته و براساس نوع سازه و محصولات تعیین می‌شوند.

 ستون چوبی

 ستون‌های چوبی معمولاً در دسترس‌تر از سایر ستون‌ها می‌باشند و هزینه کمتری دارند. اما استفاده از این نوع ستون‌ها مشکلات عمده‌ای بهمراه دارد؛ خطر هجوم حشرات و سختی در تنظیم قطر ستون و سرستون‌ها از مهم‌ترین مشکلات استفاده از ستون چوبی بشمار می‌روند.

 

مطلب پیشنهادی ⇐ توری ضد حشره

 ستون گالوانیزه

 استفاده از ستون‌های گالوانیزه ساده و آسان بوده و طول عمر بالایی دارند. این نوع ستون‌ها در هر شکل و ضخامتی ساخته می‌شوند و بدون نیاز به فوندانسیون به راحتی داخل خاک جای‌گذاری می‌شوند. مدل‌های مرسوم ستون گالوانیزه معمولا به اشکال هشت ضلعی و حرف U انگلیسی ساخته می‌شوند. یکی از مزایای دیگر استفاده از ستون گالوانیزه سهولت در تنظیم قطر ستون‌ها و سر ستون‌ها می‌باشد.

 ستون بتنی

 ستون‌های بتنی از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار هستند و تنظیم قطر ستون‌ها در آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. برخی از مدل‌های ستون بتنی بدون نیاز به فنداسیون در خاک قرار می‌گیرند.

 سرستون

 سر ستون‌ها اشکال و قطرهای مختلفی دارند و با توجه به نوع ستون‌ها ساخته می‌شوند و در شبکه‌بندی و کابل کشی ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 توری

 توری‌ سایبان گلخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گلخانه نت هاوس بشمار می‌روند. توری‌ها انواع و جنس‌های مختلفی دارند و براساس نوع محصول تحت کشت انتخاب می‌شوند. هر توری بر اساس جنس، رنگ، بافت و اندازه کاربرد متفاوتی دارند. ساختار توری‌ها، میزان ورود نور آفتاب به گلخانه را تعیین می‌کنند و تاثیر مهمی در فتوسنتز و رشد گیاهان ایفا می‌کنند.

 گیره

 گیره‌ها برای متصل کردن توری به سر ستون‌ها استفاده می‌‎شوند.

 کابل و سیم مهار کننده

 کابل‌ها برای مهار کردن ستون‌ها استفاده می‌شوند و در قطرهای مختلفی ارائه می‌شوند. مناسبت‌ترین قطر کابل برای استفاده در گلخانه نت هاوس حدود 6 تا 5/7 میلی‌متر می‌باشد.

 لنگر

 لنگر‌ها ابزار مهمی هستند که برای مهار کردن ستون‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شوند و معمولا در دو نوع حلزونی و بتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لنگرها برای مهار کردن ستون‌های کناری معمولا در فاصله 2 متری از آن‌ها و به عمق 5/1 متر در خاک کار گذاشته می‌شوند.

 

"توری

 راه‌اندازی گلخانه نت هاوس

 پس از تهیه تجهیزات موردنیاز، لازم است از متخصصانی کاربلد جهت نصب و راه‌اندازی سازه استفاده شود. مراحل نصب تجهیزات براساس ترتیب خاصی انجام می‌پذیرد، ابتدا لازم است ستون‌ها در زمین کاشته شوند و سرستون‌ها روی آن‌ها سوار بشوند. در مرحله بعد ستون‌ها با استفاده از کابل و سیم‌های مهار کننده به لنگرها متصل می‌شوند تا درجای خود ثابت نگاه داشته شوند. در نهایت توری شبکه‌ای با استفاده از گیره‌های مخصوص به ستون‌ها متصل می‌شود.

مزرعه بکر، یکی از بهترین شرکت‌های سازنده گلخانه در ایران می‌باشد. اگر نیاز به مشاوره دارید، همین الان می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

فاصله بین ستون‌ها، اندازه قطر ستون‌ها و فاصله سرستون‌ها از ارتفاع درختان؛ از جمله عوامل بسیار مهمی است که باید در هنگام نصب تجهیزات با دقت ویژه‌ای درنظر گرفته شوند. فاصله بین ستون‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها بادخیز بودن منطقه تحت کشت می‌باشد. هرچه شدت وزش باد در منطقه بیشتر باشد، فاصله بین ستون‌ها کمتر می‌شود. فاصله بین سرستون‌ها و نوک درختان بهتر است حدود 100 سانتی متر در نظر گرفته بشود.

مصرف آب گلخانه نت هاوس

مصرف آب در گلخانه‌های سرپوشیده نسبت به باغ‌های بدون سایبان بسیار کمتر می‌باشد و همین مسئله گلخانه نت هاوس را به گزینه بسیار مناسبی برای کشت و پرورش محصولات کشاورزی در مناطق کم آب تبدیل می‌نماید. گلخانه نت هاوس با توزیع نور به صورت موثر و کم کردن شدت تابش خورشید و همچنین مدیریت سرعت باد، تبخیر آب را کاهش می‌دهد و در نتیجه در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

میزان نورگیری گلخانه نت هاوس

نور نقش بسیار مهمی در رشد و کیفیت محصولات کشاورزی ایفا می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوامل در فتوسنتز گیاهان بشمار می‌رود. محصولاتی که در شرایط کنترل شده گلخانه پرورش یافته و تولید می‌شوند، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و اصطلاحاً گفته می‌شود که بازار پسند هستند.

توری استفاده شده به عنوان سایه‌بان در این گلخانه روی رنگ میوه‌ و سبزیجات تاثیر گذار است و بسته به نوع و بافتی که دارد، میزان ورود نور خورشید به گلخانه را تنظیم می‌کند. میزان نور وارد شده به گلخانه به پارامترهای مختلفی از جمله رنگ، بافت و درصد سایه انداز بودن توری‌ها بستگی دارد.

انواع سیستم‌های گلخانه نت هاوس

گلخانه نت هاوس انواع مختلفی دارد و به روش‌های متفاوتی قابل اجرا می‌باشد. 3 مدل از انواع سیستم‌های گلخانه نت هاوس شامل سیستم فلت، سیستم زیگ زاگ و سیستم گنبدی می‌باشد. هر سیستم مزایای مخصوص به خود را دارد و باغبان با توجه به نوع محصولات و منطقه تحت کشت روش مناسب خود را انتخاب می‌نماید. در ادامه به معرفی برخی از این سیستم‌ها می‌پردازیم.

سیستم فلت گلخانه نت هاوس Flat system

سیستم فلت یکی از متداول‌ترین روش های ایجاد گلخانه نت هاوس در ایران بشمار می‌رود. این روش تکنیک مخصوص به خود را دارد و با روش نصب و طراحی سیستم‌های دیگر متفاوت است. فاصله بین ستون‌ها در سیستم فلت نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد و هنگام ساخت باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

در ساخت گلخانه نت هاوس به روش فلت فاصله بین ستون‌ها 8 متر و ارتفاع داربست‌ها بین 5/4 الی 5 متر می‌باشد و فاصله بین نهال‌ها و درختان حدود 4 متر درنظر گرفته می‌شود. هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم فلت نسبت به روش‌های دیگر کمتر می‌باشد و کارایی قابل قبولی دارد.

سیستم زیگ زاگ گلخانه نت هوس Roof style system

روش ساخت سیستم زیگ زاگ گلخانه نت هاوس با روش فلت کاملا متفاوت است، در این سیستم از سیم‌های عرضی به همراه ستون‌های U شکل استفاده می‌شود. در این سیستم سیم‌های عرضی در فاصله‌ای بین 50 تا 70 سانتی‌متر نسبت‌ به سر ستون‌ها به وسیله‌های گیره‌های مخصوص قرار می‌گیرد. همچنین نحوه چیدمان ستون‌ها نیز در این روش متفاوت است و ستون‌ها در فاصله 10 متری از یکدیگر نصب می‌شوند و دارای ارتفاعی بین 5/4 الی 5 متر می‌باشند. سازه‌های مورد استفاده در سیستم زیگ زاگی بسیار سبک می‌باشد و برای نصب ستون‌ها نیازی به فوندانسیون نیست.

یکی از موارد بسیار مهمی که در نصب سیستم زیگ زاگ باید رعایت شود عرض توری‌ها می‌باشد. عرض توری‌هایی که در این سیستم استفاده می‌شوند باید 20 درصد بیشتر از فاصله بین ردیف‌ها باشد. فرض کنید فاصله بین ردیف‌ها در سیستم زیگ زاگ گلخانه نت هاوس حدود 4 متر باشد، در این صورت لازم است از توری‌هایی که عرضی برابر با 6 متر دارند استفاده شود. توجه داشته باشید که فاصله بین درختان در این روش باید حدود 4 متر درنظر گرفته شود.

 

گلخانه نت هوس مزرعه بکر
گلخانه نت هوس مزرعه بکر

 

 مزایا گلخانه نت هوس

 استفاده از سیستم گلخانه نت هاوس در کشاورزی و پرورش محصولات گیاهی مزایای بیشماری دارد که در این بخش به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • کاهش شدت تابش نور و جلوگیری از آفتاب سوختگی محصولات کشاورزی
  • کاهش مصرف آب
  • هزینه احداث و راه‌اندازی کم
  • استفاده آسان و راحت
  • محصولات با کیفیت بالاتر
  • کاهش خسارات ناشی از برف، باران و تگرگ
  • محافظت از محصولات در برابر وزرش باد شدید
  • محافظت در برابر آفت و حشرات مضر
  • بی‌نیازی از سموم و آفت‌کش‌ها

 

 معایب گلخانه نت هاوس

 با توجه به این موارد این نوع گلخانه مزایای بی شماری دارد. هزینه ساخت و احداث پایین و در دسترس بودن تجهیزات، نت هاوس را به گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری زیاد برای تولید محصولات کشاورزی ندارد تبدیل می‌کند. بنابراین سود و ارزشی که کشاورزان با استفاده از این سیتسم به دست می‌آورند نسبت به معایب جزئی آن برتری دارد.

 

 سخن پایانی

 اگر در فکر احداث گلخانه‌ای با سرمایه محدود هستید، این گلخانه بهترین روش برای کاشت و پرورش محصولات گیاهی و کشاورزی می‌باشد. این نوع گلخانه در فضای باز و با هزینه‌ای اندک احداث می‌شود و محصولات پرورش یافته در این نوع گلخانه کیفیت بالاتر و ظاهر بسیار خوب و مشتری‌پسندی دارند. هزینه تولید در نت هاوس نسبت به باغبانی سنتی کمتر بوده و کشاورز می‌تواند حجم محصول بیشتری را کشت و برداشت نماید.                                                               

 

 

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x