همه چیز در مورد کشت زعفران در گلخانه

گلخانه زعفران مزرعه بکر

 صفر تا صد کشت زعفران

گلخانه زعفران (کشت ایروپونیک زعفران و کشت هیدروپونیک زعفران) چندسالی هست که در جهان رونق پیدا کرده و در کشورهای مختلفی اجرا می‌شود. این گیاه در انواع سازه های گلخانه ای قابل کشت است. با این حال همیشه این سوال مطرح می‌شود که بین کشت گلخانه‌ای زعفران و کشت خاکی زعفران کدام یک بهتر است؟ ما در این مقاله، مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران را برسی کرده ایم تا بتوانیم در فرایند تصمیم‌گیری شما در رابطه با انتخاب روش کشت موثر باشیم. همچنین برای اطلاع از درامد گلخانه زعفران در متراژ های مختلف، کلیک کنید.

 

 زعفران چه نوع گیاهیست؟

 گیاه نام آشنای زعفران، با نام گویشی کهن ‹‹کرکمیس›› و اسم قدیمی ‹‹کرکمینسه›› یکی از گران ترین گیاهان ادویه ای و دارویی جهان می‌باشد. این گیاه با جام گلی مشتمل بر سه گلبرگ و سه کاسبرگ هم رنگ بنفش و سه پرچم زرد و کلاله سه شاخه ای به رنگ قرمز سیر، گیاهی چندساله و متعلق به خانواده زنبقیان Iridaceae است. نام علمی این گیاه، کرکوس ساتیوس Crocus Sativus می‌باشد.

 

 تاریخچه کشت زعفران

 زعفران گیاهیست که که با نام ایران گره خورده است و اساساً در نواحی خشک و نیمه خشک کشور رویش دارد. عده ای تاریخ کشت طلای سرخ را در زمان حکومت مادها بر ایران می‌دانند. برخی از محققین نیز خاستگاه زعفران را در منطقه وسیع تری از کره زمین شامل یونان، ترکیه، آسیای صغیر و ایران می‌دانند. طبق کتب تاریخی، در زمان پارت ها زعفران ایران به روم و یونان و سپس چین صادر می‌شد.

 در ایران باستان زعفران در شهرهای همدان، کرمانشاه، ابرشتجان و قم وبرخی از نواحی مازندران کشت می‌شد. ایرانیان در هنگام عبادت از زعفران به عنوان پیشکش برای خدا، استفاده می‌کردند. هخامنشیان بسیار به کشت زعفران اهمیت می‌دادند. طبق اسناد تاریخی، اسکندر مقدونی پس از استیلا بر ایران، شخصاً، به پیروی از کوروش، از زعفران برای استحمام استفاده می‌کرد. و همچون کوروش به خواص درمانی زعفران معتقد بود. اعراب در دوره ساسانیان با زعفران آشنا شدند بعد از اسلام زعفران نواحی بروجرد، نهاوند، روداور، ری واصفهان معروف بود.

متاسفانه بعد از حمله مغول ها به ایران کشت زعفران در اکثر نقاط ایران منقرض گردید. مقارن با همین ایام زعفران کاری دربیرجند وقاین (قهستان، قاینات) آغاز شد ومحصول آن محبوبیت و شهرتی یافته که تا امروز استمرار پیدا کرده است. در متون قدیمی پزشکی و ادبی جهان، به زعفران ایران اشاره شده است. زعفران صرفا کاربرد خوراکی ندارد. بله فواید و کاربردهای بسیار زیادی دارد که اکنون اغلب آنها به فراموشی سپرده شده است. هم اکنون زعفران در ایران، مصر، اسپانیا،چین، ایتالیا، ترکیه، سوئیس و پاکستان کشت می‌شود.

گلخانه زعفران برای اولین بار در کشور چین در سال ۲۰۰۶ توسط جوان چینی به نام آقای (بِن) دانشجوی رشته کشاورزی، در جهان اجرایی و در سال۲۰۱۲ به دستور رئیس‌جمهوری وقت چین ملّی شد. به طوریکه کشت هیدروپونیک زعفران در حال حاضر اصلی‌ترین نوع کشت زعفران در چین می‌باشد. در کنار چین به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران گلخانه ای ,کشورهایی از قبیل اسپانیا، امارات، ترکیه، شمال افغانستان و هندوستان نیز ازین نوع کشت استقبال کرده اند.

 

مطلب پیشنهادی ⇐ گلخانه توت فرنگی

 

 مزایای کشت زعفران

 به گفته ی مراکز علمی تحقیقاتی کشاورزی، ارزیابی روند تغییرات سطح زیر کشت زعفران در طی 30 سال اخیر نشان می‌دهد که کشت این محصول در ایران افزایش قابل‌توجهی یافته است؛ به‌طوری که زعفران هم‌اکنون در 21 استان کشور در سطحی معادل 88 هزار هکتار کشت می‌­شود. 95 درصد زعفران ایران در منطقه خراسان کشت می‌شود. تربت حیدریه،‌ گناباد، حاشیه رود بیرجند، قائن و فردوس از مناطق اصلی کشت زعفران ایران به شمار می‌روند.

 

نکات کشت زعفران

1- زعفران؛ نیاز آبی کمی دارد وتعداد دفعات آبیاری آن کم می‌باشد. برای  کشت در مناطق کم آب بسیار مناسب است. این گیاه تابستان  وقتی به خواب می‌رود به آب نیاز ندارد. توجه داشته باشید هرچند زعفران گیاهی مقاوم به کم آبی است اما نباید در شرایط تنش خشکی قرار گیرد زیرا کمبود رطوبت خاک، موجب کاهش عملکرد زعفران می‌شود.

2- زعفران ارزش اقتصادی بالایی دارد و بسیار مورد توجه بازارهای جهانی می‌باشد به طوریکه گران ترین محصول کشاورزی جهان و مهم ترین محصول صادراتی کشاورزی ایران است.

نکته:.با توجه به خشک سالی های اخیر و کمبود منابع آبی و از طرفی ارزش اقتصادی بالای زعفران، کشاورزان به کشت این محصول ترغیب شده اند.

3- آسان بودن کشت زعفران و نیاز به نیروی کم جهت مدیریت کشت

4- کم هزینه بودن کشت و عدم نیاز به چندین بار کشت: زعفران نیاز به انبار کردن ندارد درنتیجه از پرداخت هزینه جهت انبار کردن بی نیاز هستید. از طرفی پیاز زعفران در زمین به مدت 7 ـ 4 و در بعضی مناطق تا 10 سال باقی مانده و محصول می‌دهد و از این نظر احتیاجی به کاشت مجدد زعفران در سال های بعد ندارد. بعد از گذشت چند سال، شما علاوه بر سود برداشت سالانه زعفران می‌توانید پیازها را از خاک خارج کرده و از طریق فروش پیازها نیز سود خوبی کسب کنید.

 

مطلب پیشنهادی ⇐ هزینه ساخت گلخانه

 

5- کشت زعفران نقش مؤثری در ایجاد اشتغال پایدار دارد

زعفران نه تنها از نظر ایجاد درآمد، معیشتی مناسب برای خانوارها مهیا کرده است، بلکه توانسته است اشتغال زایی مناسبی برای مردم فراهم سازد. برنامه ریزان اقتصادی کشور می توانند با ترویج توسعه ی کشت زعفران موجب کاهش سطح بیکاری و کاهش مهاجرت روستاییان شوند.

6- زعفران نقش موثری در در حفاظت از منابع آب و خاک دارد

7- تمامی قسمت های زعفران  قابل استفاده می‌باشد به طوریکه از پیازهای ریز و برگ های آن، کاسبرگ و گلبرگ و همین طور پرچم های آن به ترتیب در دامداری، صنایع رنگرزی و زنبورداری استفاده می‌شود.

 

 

 مشکلات بازار جهانی زعفران ایران

 ایران با تولید بیش از 90 درصد زعفران جهان بزرگترین تولید کننده زعفران در میان کشورها می‌باشد. از نظر مرغوب بودن و کیفیت نیز زعفران ایران در جهان حرف اول را می‌زند. با همه این ها نباید از رقبایی که در بازار وجود دارند غافل شویم. کشت زعفران به دلیل ارزش افزوده و سوداوری  بالایی که دارد بسیار مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. افغانستان، امارات، اسپانیا و چین از جمله کشورهایی هستند که در چند سال گذشته وارد بازار زعفران شده و جایگاه ایران را به مخاطره انداخته اند. در حال حاضر کشور اسپانيا بزرگترين رقيب ايران در بازار جهاني بوده و در سال هاي اخير با فعاليت هاي گسترده خود توانسته است بخشي از سهم ايران را در بازار جهاني زعفران در تصاحب خود در آورد و باعث کاهش سهم ايران در اين بازار شوند. کشور چین نیز از طریق افزایش کشت زعفران به صورت گلخانه ای و نیز از طریق فروش «زعفران تقلبی و بی کیفیت» با نام زعفران ایران به بازار زعفران ایران لطمه زده است گرچه این کشورها از لحاظ میزان تولید توان رقابت با ایران را در شرایط کنونی ندارند اما می‌تواند با صادرات زعفران ارزان قیمت و یا تقلبی به بازار زعفران ایران ضربه بزنند. در سالهای اخیر در سایه بی نظارتی و قاچاق پیاز زعفران از ایران سود زیادی نصیب بازار زعفران افغانستان شده است و  اکنون بالاترین فروش زعفران در چین و حتی در اروپا و آمریکا به افغانستان اختصاص دارد.

 

کشت زعفران گلخانه ای مزرعه بکر

 

 مزایای کشت گلخانه ای زعفران

۱- کاهش هدر رفت آب و افزایش بهره‌وری مصرف آب به خصوص در کشورهایی مثل ایران که با بحران کم آبی مواجه هستند.

2-افزایش راندمان بازدهی و برداشت محصول نسبت به کشت خاکی.

3-قابلیت انجام در مساحت‌ های کم و استفاده حداکثر از فضا و کشت به صورت طبقاتی به طوری که می‌توان ده هزار متر مربع را در یک محیط هزار متری اجرا نمود.

4-قابلیت انجام این نوع کشت در همه‌جا.

5-افزایش کیفیت کلاله های زعفران و افزایش عیار زعفران به دلیل در امان ماندن از تابش مستقیم آفتاب و درنتیجه تولید محصولی با کیفیت تر.

6-تسهیل در فرایند برداشت زعفران.

7-کنترل بهتر و راحت‌تر آفات و بیماری‌های قارچی و نیز افزایش کنترل بر روی شرایط محیطی به طوریکه عملیات سمپاشی، وجین و مبارزه با علفهای هرز  و عملیات برداشت کنترل شده به آسانی انجام می‌گیرد.

 8- در کشت گلخانه ای زعفران، شرایط محیطی بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی در مقایسه با کشت سنتی وجود دارد.

9-درکشت گلخانه‌ای از همان سال اول می‌توان در صورت رعایت شرایط به سوددهی بالایی رسید اما در کشت خاکی در سال‌های پنجم و ششم كشت، به سوددهی عالی می‌رسد.

10-کشت گلخانه ای زعفران باعث به کارگیری نیروی کار بیشتر و اشتغال زایی در کشور می‌شود.

-11 در روش سنتی پیاز زعفران به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می شود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت های لازم به راحتی و سهولت انجام می شود.

12-رطوبت و نور مورد نیاز قابل تنظیم است.

 

 

 معایب کشت گلخانه ای زعفران (کشت هیدروپونیک و کشت آیروپونیک)

1-وابسته بودن گشت گلخانه ای زعفران به کشت خاکی و در نتیجه هزینه بر بودن این نوع کشت برای کشاورزان

2-هزینه اولیه تأسیس این سیستم‌ها بالا است هر چند برخی کارشناسان این عرصه معتقدند در کشت گلخانه ای زعفران به دلیل حذف برخی عملیات‌های هزینه‌بر کشاورزی از قبیل آماده‌سازی زمین، آبیاری و… این هزینه اولیه بازگشته و سودی چند برابر را نصیب تولیدکنندگان می‌کند.

3-برای انجام انواع کشت گلخانه‌ای زعفران بایستی از پیازهای درشت‌تر نسبت به کشت در خاک استفاده شود که این موضوع هم خود شامل هزینه بیشتری است.

4- صرف وقت و به کارگیری نیروی کار بیشتر

 

 تولید زعفران گلخانه ای در ایران

 کشت گلخانه‌ای زعفران اخیراً در کشورهای مختلفی انجام‌شده و ظاهراً هم بسیار موفق عمل کرده به همین دلیل در کشور ما  نیز مانند سایر کشورها مردم ترغیب به احداث گلخانه زعفران شده‌اندتا علاوه بر افزایش تولید، از خسارت احتمالی ابتدای فصل سرما زدگی و بارش باران در امان باشند.  بااین‌حال کشت مدرن و گلخانه‌ای زعفران هنوز نتوانسته آب‌ و هوای ویژه مناطقی چون خراسان ایران را بازسازی کند و به همین دلیل کیفیت زعفران گلخانه‌ای را نمی‌توان با زعفران سنتی مقایسه کرد.

 

 صفر تا صد کاشت زعفران گلخانه ای

 اولین گام در آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در گلخانه، فراهم کردن، مقدمات کشت گلخانه ای زعفران هست. توجه به نوع و ساختار گلخانه در این مرحله لازمست. ساختار گلخانه باید به گونه ای باشد که از نفوذ نور مستقیم خورشید به داخل گلخانه جلوگیری کند. شما میتوانید توسط پوشش هایی مانند شید گلخانه، از ورود مستقیم نور آفتاب به داخل گلخانه جلوگیری کنید. در قدم دوم، نوبت به تهیه طبق و قفسه جهت بستر سازی کاشت و پرورش زعفران می رسد. می‌توانید از طبق های چوبی، فلزی و حتی پلاستیکی استفاده کنید. توصیه ما استفاده از طبق های چوبی هست چرا که بادوام ترند.

 

 تجهیزات مورد نیاز گلخانه زعفران 

  1. محیط بسته مانند انباری
  2. زمین کشاورزی برای انتقال پیاز ها به خاک بعد از گلدهی
  3. سیستم سرمایشی (فن و پد، کولر) و سیستم گرمایشی (هیتر و بخاری) و تامین کننده رطوبت (فوگر) بخاری
  4. قفسه‌ و طبق‌های نگه‌دارنده پیاز

 

 مراحل مختلف کشت زعفران گلخانه ای

 1- تهیه پیاز مرغوب و درشت زعفران

  پیاز زعفران رکن اصلی کاشت گلخانه ای زعفران است. در خرداد ماه پیاز زعفران به خواب عمیقی رفته و لذا اوسط این ماه بهترین زمان برای تهیه کردن و حمل و نقل و جا به جایی پیاز زعفران است. در تیرماه به هیچ وجه اینکار را نکنید زیرا به پیاز شوک وارد شده و همین امر سبب می‌شود پیاز گلدهی و یا تولید گل نداشته باشد. ضمناً توجه کنید که پیازهای تهیه شده عاری از آفات باشد و وزنشان زیر 15 گرم نباشد زیرا پیازچه سبک عملکرد تولید زعفران را به شدت پایین خواهد آورد. پس از آن تا زمان قبل انتقال پیازها به گلخانه، آنها را در مکانی که دارای 25 درجه حرارت و رطوبت 40_55 درصدی است نگهداری کنید.

 

 2- انتقال پیاز های زعفران به سالن کشت

 قبل از انتقال پیازچه به داخل سالن، ابتدا باید سالن  و پیاز زعفران را ضد عفونی نمایید و سپس آنها را در طبقه‌های آماده شده از قبل بچینید. این مرحله اواخر شهریور ماه صورت می‌گیرد. پس از قرار گیری پیاز ها در طبق، می بایست دما 23 الی 25 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 75 تا 85 درصد بوده و از ورود نور خورشید به داخل گلخانه زعفران جلوگیری شود (محیط باید کاملا تاریک باشد). دقت کنید که پیاز هیچگونه تماسی با آب نداشته باشد زیرا این امر باعث تولید ریشه در پیاز شده و از توان پیاز زعفران می‌کاهد. در این مرحله پیازچه ها شروع به بیدار شدن می‌کنند.

در مهر ماه در کنار جوانه های اصلی پیاز، جوانه های فرعی شروع به رشد می‌کنند که باید حتماً آنها را حذف کنید. بعد از رشد تمامی پیازچه‌ها دمای محیط را به ۱۷ درجه سانتی گراد برسانید. این دما بهترین دما جهت گلدهی زعفران می‌باشد. پیاز در اواخر آبان یا اوایل آذر شروع به گلدهی می‌کند. گلدهی پیاز زعفران، بین 15 تا 20 روز طول خواهد کشید. لازم است در این مرجله هر روز گلها چیده و پاکسازی شوند. پس از برداشت گلها، باید از داخل گل زعفران کلاله های قرمز رنگ جدا شده و به روش های متفاوت پاکسازی، و سپس روانه بازار فروش شود. در خشک کردن زعفران باید دقت شود تا عطر و رنگ آن محفوظ بماند.

 هر پیازچه ( پیاز چه ۱۵ تا ۲۰ گرمی ) در شرایط گلخانه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۴ عدد گل تولید می‌کند. اصلی‌ترین سود یک گلخانه زعفران این است که شما بتوانید با انجام صحیح مدیریت کودی وزن پیازهای خودتان را به بیش از ۳۰ گرم برسانید و این موضوع منجر به افزایش تعداد گل و در نهایت بازدهی کشت شما می‌شود.

 

 3- انتقال پیازچه زعفران به زمین

 بعد از برداشت گل باید هر چه سریع تر پیازچه ها را به زمین از قبل آماده شده انتقال داده شود و در موقع انتقال باید مواظب بود که به برگهای پیازچه آسیبی نرسد. ترکیب خاک مورد نظر برای بازگشت پیاز زعفران به خاک باید شنی رسی باشد و مساحت مورد نظر برای هر پیاز باید 10 متر مربع در نظر گرفته شود پس از کاشت پیاز زعفران در زمین، زمان کود دهی و آبیاری زعفران فرا می‌رسد. لازم به ذکر است بعد از انتقال پیازچه‌ها به خاک باید عناصر مورد نیاز گیاه بوسیله  آبیاری و محلول پاشی در اختیار گیاه قرار بگیرد. آخرین کود دهی و آبیاری زعفران در ماه اردیبهشت دقیقاً در مرحله ای که برگ های زعفران شروع به زرد شدن می‌کنند صورت می‌گیرد. در هنگام کود دادن به زعفران نباید علف هرزی در زمین وجود داشته باشد.

 

 مراحل  کاشت زعفران در گلخانه 

1: جدا کردن پیاز گیاه از خاک  در خردادماه  و نگه داری از آن در محیطی با تهویه مناسب
2: انتقال پیازهای با وزن بیش از 10 گرم  به گلخانه در شهریور ماه

3: در مهرماه، پیازها شروع به جوانه زدن می‌کنند. باید دقت داشت که جوانه‌های فرعی زعفران می‌بایست حذف شوند زیرا امکان گل‌دهی پیاز را کاهش می‌دهند.

توجه: تأمین آب موردنیاز پیاز تنها از طریق اسپری محیطی و استفاده از رطوبت محیط است. تماس مستقیم پیاز با آب، خودداری کنید.

4: از اواخر آبان تا اوایل آذر، پیاز به گل‌دهی می‌رسد و زمان برداشت محصول است.
5: پس از برداشت گل زعفران، پیاز ضدعفونی شده و با حذف جوانه‌های اضافی قابلیت کاشت دوباره و محصول دهی برای سال بعد را خواهد داشت.

 

 آفات زعفران

 آفات زعفران متنوع بوده و شامل گونه هایی از کنه های گیاهی، حشرات و  جوندگانی همچون جوجه تیغی، موش حقیقی و موش کور می‌باشند.

 

 کشت زعفران گلخانه ای

 کشت گلخانه‌ای زعفران (کاشت زعفران به دو روش ایروپونیک و هیدروپونیک) اخیراً در کشورهای مختلفی انجام‌شده و ظاهراً هم بسیار موفق بوده است. بزرگ ترین مزیت این نوع کشت استفاده حداکثر از فضا و سطح زیر کشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست که این موضوع هزینه تهیه زمین زراعی و عملیات مربوط به آماده سازی زمین را به شدت کاهش می‌دهد و از طرفی باعث افزایش تولید محصول می‌شود  علاوه بر این در این نوع کشت محصول در فضایی سالم‌تر و بهداشتی تر تولید می‌شود. با اینحال این نوع کشت در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم.

 

 کشت هیدروپونیک زعفران

 هیدروپونیک از روش‌های کشت گلخانه‌ای زعفران بوده که به آن آب‌ کشت هم می‌گویند. در این روش، گیاه زعفران دوره رشد کوتاه و سرعت رشد بالایی دارد. در کشت زعفران به روش هیدروپونیک، به خاک نیازی نیست.

 مزایای کشت هیدروپونیک زعفران

  • استفاده از حداکثر فضای گلخانه وکشت به صورت طبقاتی و درنتیجه تراکم کشت بسیار بالا
  • عدم نیاز به فراییند آماده سازی زمین و کاهش هزینه ها
  • کاهش مصرف آب
  • کاهش هزینه های مبارزه با آفات و بیماریهایی که گیاه را تهدید می‌کند.
  • کنترل آسانتر نور، رطوبت، دما

 

 معایب کشت هیدروپونیک زعفران

  1. هزینه بالا کشت محصول در گلخانه هیدروپونیک. چرا که به افراد متخصص و سیستم‌های تمام اتوماتیک نیاز دارد.
  2. کیفیت زعفرانی که از این روش به دست می‌آید، در مقایسه با زعفران که به روش سنتی کشت شده پایین هست.

 

 کشت ایروپونیک زعفران یا هواکشت

 روش کشت ایروپونیک یا هواکشت، در فضای غیر باز و بدون نیاز به خاک است. در این روش ریشه‌های زعفران در خاک معلق هستند و مواد غذایی و معدنی از طریق اسپری به گیاه زعفران می‌رسد. در این روش گیاه نباید هیچ‌گونه تماس مستقیم با آب داشته باشد در غیر اینصورت، امکان پوسیدگی پیاز و انتقال بیماری وجود خواهد داشت.

 

 مزایای کشت ایروپونیک زعفران

  • کنترل آفات و بیماری‌ها و شرایط محیطی و در امان ماندن پیاز زعفران از آلودگی ها و  حمله جوندگان
  • دوری از نور مستقیم خورشید که باعث می‌شود خطر از بین رفتن طعم و رنگ و عطر زعفران کاهش یابد.
  • سم‌پاشی آسان، قابل‌کنترل و بدون ریسک
  • کاهش تلفات خرابی پیازهای زعفران
  • کاهش مصرف آب
  • افزایش راندمان تولید
  • آسان و سریع بودن عمیلیات برداشت محصول نسبت به روش کاشت خاکی زعفران

 

 معایب کشت ایروپونیک زعفران

  • هزینه بالای این نوع سیستم های کشت
  • کیفیت پایین زعفران نسبت به کاشت سنتی

 

 کاشت زعفران در گلخانه خانگی

 اگر قصد کاشت زعفران در گلخانه کوچک را دارید، می‌توانید ضمن رعایت سه نکته، پشت بام خانه تان یا یکی از اتاق ها را به گلخانه تبدیل کنید.
1- از چهارچوب فلزی برای اسکلت گلخانه استفاده کنید.

2- سیستم آب‌رسانی قطره‌ای تهیه کنید.

3- قالب و قفسه‌های کشت زعفران را آماده کنید. فاصله بین پیازها در قفسه باید بین 3-5 سانتیمتر در هر ردیف و فاصله 10-15 سانتی متر بین هر دو ردیف باشد.

 

 میزان درآمد گلخانه زعفران

 با توجه به اینکه در سال اول پیاز استفاده کردید در گلخانه زعفران، محصول از کیفیت بالا و مرغوبی برخوردار نیست، نباید توقع محصولی زیاد داشت.
ولی درسال های دوم به بعد، با توجه به تغذیه مناسب و به موقع گیاه (آبیاری و محلول پاشی) و افزایش وزن پیاز، این رقم از هر تن پیاز به بالای یک کیلو گرم پوشال خواهد رسید. میزان درآمد شما از گلخانه زعفران با میزان برداشت زعفران در گلخانه ارتباط مستقیم دارد. شما با شرکت در دوره آموزش کاشت زعفران درگلخانه می توانید با جزییات این نوع کشت و نحوه کسب درامد از آن آشنا شوید.

نتیجه گیری: همه‌ی مطالبی که در بالا بیان شد برای تائید یا تکذیب کشت گلخانه‌ای زعفران نیست بلکه هدف بیان اطلاعات لازم درباره کاشت گلخانه‌ای این محصول بوده، تا کسانی که قصد انجام این نوع کشت رادارند با آگاهی تصمیم بگیرند. کشت گلخانه ای زعفران موافقین و مخالفین خود را دارد. با این حال با توجه مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران که ذکر کردیم می‌توانیم بگوییم انجام دادن یا ندادن کشت گلخانه‌ای بستگی به  منطقه کشت،امکانات و شرایط هر فرد دارد و نمی‌توان به آسانی برای همه افراد یک روش را توصیه کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره در باب احداث گلخانه زعفران، با کارشناسان شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر تماس حاصل کنید.

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x