وام احداث گلخانه 1402 | صفرتاصد

وام احداث گلخانه

 وام احداث گلخانه

 از مهم ترین اقدامات برای احداث یک گلخانه، دریافت وام است. دریافت وام احداث گلخانه، شرایط ویژه ای داردکه در این مطلب یک به یک مراحل اخذ آن، شرح داده شده اند. احداث گلخانه باعث افزایش بهره‌وری آب و افزایش ده برابری تولید می‌شود. ایجاد و توسعه کشت گلخانه‌ای بهترین روش جایگزین برای کشاورزی سنتی و نیز موثرترین اقدامی است که میتواند  نقش مهمی در تولید،اشتغالزایی و بهره وری آب در حوزه کشاورزی داشته باشد. بنابراین کشت گلخانه ای در شرایط کنونی امری ضروری و نه یک انتخاب است. بر اساس برنامه ششم توسعه باید حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار واحد گلخانه‌ای در کشور  ایجاد شود. در جهت تحق این هدف وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات و اعتبارات خوبی را در برای ساخت گلخانه در نظر گرفته است. در این مقاله  شما را با انواع وام احداث گلخانه و ضوابط و مراحل دریافت آنها آشنا می‌کنیم که می‌توانید برای ساخت انواع سازه های گلخانه ای از انها استفاده کنید.

اما قبل از هر چیز توجه داشته باشید برای احداث و ساخت گلخانه قبل از به دست آوردن سرمایه لازم برای ساخت گلخانه، نیاز به مجوز احدث گلخانه و انتخاب یک متخصص و شرکت سازنده گلخانه داریم.

 

 خود اجرایی یا تسهیلات طرح

 خود اجرایی: به پروژه هایی اطلاق می‌گردد که سرمایه گذار با سرمایه شخصی و بهره گیری از توان کارشناسی و تجربی خود قصد احداث گلخانه به شیوه های نو آورانه و یا خاص را دارد. دراین گونه از پروژه ها ارائه تعهد نامه رسمی توسط کارفرما مبنی بر رعایت ضوابط فنی و استفاده از پیمانکاران ذیصالح سازمان نظام مهندسی کشاورزی شرط صدور پروانه تاسیس می‌باشد.

 

 انواع وام احداث گلخانه

1-وام جهاد کشاورزی برای گلخانه

2-وام روستایی گلخانه

 برای صدور مجوز احداث گلخانه در روستاهای کشور تسهیلات مناسبی وجود دارد و کشاورزان روستایی می‌توانند تا 300 متر مجوز بگیرند. روستاهای دارای زیرساخت‌ های چون آب، برق و به ویژه گاز، می‌توانند احداث گلخانه روستایی را شروع کنند. لازم به ذکر است سند های روستایی و اسنادی که مشاع هستند نیز به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته می‌شود.

 

 3-وام گلخانه های کوچک مقیاس

 تسهیلات قرض الحسنه روستایی یکی از طرح های تسهیلاتی برای ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس می‌باشد که از ویژگی های این طرح، نبود محدودیت، شامل تمام طرح های اشتغالی و توسعه ای می‌شود. مجوز اشتغال برای گلخانه های کوچک مقیاس، نامه کمیته امداد می‌باشد. متقاضی وام احداث گلخانه کوچک، نباید حقوق بگیر سازمان، شرکت و نهادی باشد و چک برگشتی و معوقات بانکی نداشته باشد.

 

 4-وام احداث گلخانه بانک کشاورزی

 این وام ها بخاطر فلسفه حمایتی خود، کم بهره بوده، بازه های زمانی مناسبی بین یک تا سه ساله بازپرداخت می‌شود. در سر تا سر کشور انواع وام های کشاورزی به خصوص وام احداث گلخانه  بر اساس شرایط اقلیمی منطقه و نوع محصول به مشمولین اختصاص داده می‌شود.

 

وام احداث گلخانه

 

 

 چگونگی استفاده از تسهیلات بانکی برای احداث گلخانه

 صدور مجوز تاسیس گلخانه هیچگونه تعهدی برای سازمان جهادکشاورزی از لحاظ پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌نماید اما در صورت وجود اعتبار لازم متقاضیان از طریق مدیریت طرح و برنامه سازمان به بانک عامل جهت دریافت وام معرفی می‌گردند که مهمترین شرط برای پرداخت تسهیلات تأمین وثیقه های لازم برای ارائه به بانک می‌باشد که معمولاً میزان وثیقه ۵/۱ برابر میزان تسهیلات پرداختی به اضافه سود و کارمزد آن می‌باشد که لازم است متقاضیان قبل از هر گونه اقدام جهت دریافت تسهیلات وثیقه های لازم را تأمین نمایند.

نکته: از شروط گرفتن تسهیلات نداشتن بدهکاری به بانک، کارت پایان خدمت، حق آب تعیین شده و جواب باقی استعلاماتی است که بانک خواهد گرفت.

 

 شرایط گرفتن تسهیلات بانکی گلخانه 

 قوانین گرفتن وام در شهرهای مختلف کمی متفاوت است. مثلا در برخی شهرها برای گرفتن تسهیلات از بانک باید مساحت سازه حداقل 3000 متر باشد. در برخی دیگر این موضوع نیست و به گلخانه های 800 متری هم وام می‌دهند. بعد از سوال از نظام مهندسی منطقه خود میبایست در سامانه سیتا ثبت نام انجام دهید تا درخواست شما به جریان بیوفتد.

 

 مراحل دریافت تسهیلات گلخانه 

  • بررسی مدارک (کارگروه مدیریت های جهاد کشاورزی (کارشناس باغبانی و کارشناس تولیدات گیاهی)
  • موافقت با طرح در کارگروه شهری
  • ارجاع به کارگروه استانی (درخواست مبلغ و ویرایش)
  • ارجاع به شعب استان 

نکته: اگر مبلغ وام ما بیش از ده ملیارد تومان باشد، وارد کارگروه ملی می‌شود که در این صورت توسط وزارتخانه بررسی خواهد شد.

 

 میزان تسهیلات وام های گلخانه

 پس از تایید نهایی، نحوه برداخت تسهیلات به صورت 80-20 است؛ یعنی 20درصد آورده بهره بردار و 80 درصد وام است. بگونه ای که وقتی 20درصد از کل پروژه پیش رفت بانک شروع به پرداخت تسهیلات مرحله ای می‌کند. در چهار الی پنج مرحله وام را پرداخت می‌نماید.

 بازپرداخت تسهیلات :بانک به شما برای پرداخت اقساط یک سال برای اجرا و یک سال هم برای تنفس فرصت خواهد داد. به عبارتی بعد از دو سال پرداخت اقساط به بانک شروع می‌شود و تا 5 سال ادامه خواهد داشت. میزان وام برای احداث گلخانه اعم از گلخانه هیدروپونیک و غیر هیدروپونیک در مناطق مختلف کشور بنا به نوع محصول زراعی، مساحت زمین و شرایط اقلیمی هر منطقه مختلف است.

آقای خدارحمی مدیر عامل بانک کشاورزی در پاسخ  به خبرنگار خبرگزاری فارس در این خصوص که به طور مثال برای یک گلخانه یک هکتاری چقدر وام می‌دهید افزود: حدود 4 تا 6 میلیارد تومان در هکتار و برای گلخانه‌های فوق پیشرفته تا 10 میلیارد تومان هم برای یک هکتار گلخانه هزینه می‌شود.

 

 گردش کار مورد نیاز جهت استفاده از تسهیلات بانکی:

1- معرفی نامه از جهاد و یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان

2- ثبت نام در سامانه سیتا و دریافت کد رهگیری

3- درخواست تسهیلات بانکی

4- معرفی وثایق به بانک عامل واحد تسهیلات (بانک عامل میتواند بانک کشاورزی، صادرات، سپه و … باشد)

5- بازدید کارشناس مربوطه از وثایق و زمین

6- معرفی به محضر با حضور کارشناس بانک و متقاضی و بستن قرارداد مدنی

 

 ثبت نام وام گلخانه در سایت سیتا (سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری)

 سایت سیتا(سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری) توسط وزارت جهاد کشاورزی جهت ثبت نام وام گلخانه برای متقاضیان دریافت تسهیلات در مناطق محروم و برخوردار طراحی شده است. طرح های قابل ثبت نام در این سامانه درحال‌حاضر شامل طرح های تبصره ۱۸ اشتغال، صندوق توسعه ملی و کمک های فنی و اعتباری و منافع داخلی بانک و طرح های سیستم های نوین آبیاری است. نرخ سود تسهیلات بند الف تبصره 18 استانی بخش کشاورزی در رسته فعالیت‌های منتخب (همانند اعتبارات ملی) در رسته فعالیت باغبانی در مناطق محروم 7 درصد و در مناطق برخوردار 9 درصد است و در رسته فعالیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق محروم 12 درصد و در مناطق برخوردار 14 درصد است.

 متقاضیان تسهیلات فوق الذکر می بایستی در سامانه سیتا به آدرسcita.maj.ir ثبت نام نموده سپس کارشناسان فنی شهرستان نسبت به تایید اعتبارات و پروژه‌های طرح اقدام می‌کنند. تایید نهایی توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انجام گرفته و طرح توجیهی ارسالی توسط واحد اجرایی تایید و ثبت شده و در کارگروه اقتصادی مطرح می‌شود. پس از ورود به سایت سامانه سیتا باید فرم خام را برحسب نوع اعتبارات درخواستی دانلود کرده و به طور دستی تکمیل کرده و به طور اسکن شده با توجه به نوع درخواست پس از ثبت نام بارگذاری شود.

 

 مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام برای طرح های تبصره 18  موارد زیر می‌باشد:

مدارک شخصیت حقیقی:

تصویر کارت ملی- تصویر برگ اول شناسنامه- تصویر مدرک تحت حمایت- تصویر قبض تلفن محل سکونت- تصویر کارت پایان خدمت- درخواست کتب

مدارک شخصیت حقوقی:

تصویر کارت ملی مدیر عامل- تصویر برگ اول شناسنامه مدیر عامل- تصویر کارت پایان خدمت مدیر عامل- تصویر قبض تلفن شرکت- تصویر روزنامه رسمی- تصویر آگهی تاسیس- درخواست کتبی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام برای طرح کمک های فنی و اعتباری و منابع داخلی بانک و …

تصویر کارت ملی- تصویر برگ اول شناسنامه- تصویر برگ مجوز فعالیت- تصویر پروانه بهره برداری آب- درخواست کتبی

 

 مدارک لازم جهت دریافت انواع وام گلخانه

  • مدارک شناسایی متقاضی (کارت ملی و..)
  • محل و مکانی که قصد اجرای طرح گلخانه را دارید
  • متعهد و وثیقه 
  • مجوزهای مربوط به هر نوع فعالیت که شما باید مجوز گلخانه را داشته باشید که از مرجع قانونی آن تعیین شده

 

 بزرگترین چالش پیش روی توسعه گلخانه در کشور، عدم توانایی لازم جهت ارایه وثیقه کافی برای دریافت تسهیلات بانکی است. ارزش وثیقه های کشاورزان با مبلغ وام دریافتی سازگاری ندارد، به گفته  رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، در بسیاری موارد بانک های عامل فقط ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد ارزش زمینی که قرار است گلخانه در آن احداث شود را بعنوان وثیقه تسهیلات می‌پذیرند با این حال به گفته مدیر  عامل اتحادیه گلخانه داران به تازگی سازه‌ های گلخانه‌ای و اسناد روستایی و اسناد مشاع نیز از وثیقه های مناسب بانکی به شمار می‌آیند، که امر می‌تواند باعث افزایش امیدواری کشاورزان و سایر متقاضیان در جهت ثبت نام وام گلخانه باشد

 

 وام گلخانه هیدروپونیک

 در آخر لازمه به این نکته هم اشاره کنیم که برای اخذ وام گلخانه 1400 هم می‌توانید درخواست وام گلخانه هیدروپونیک بدهید. هم درخواست وام گلخانه کشت خاکی و این بستگی به طرح توجیهی و درخواست خود شما دارد.

 

اگر نیاز به پیمانکار قوی گلخانه دارید، می توانید با شرکت مزرعه بکر در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی در مورد ساخت گلخانه بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

25
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x