بستر پشم سنگ

بستر پشم سنگ

بستر پشم سنگ

یکی از بستر هایی که در داخل و یا خارج از کشور برای کشت هیدروپونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستر پشم سنگ است. اما این بستر پشم سنگ چیست و چه کاربرد و فوایدی دارد؟ در این مطلب از شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر، به این موضوع خواهیم پرداخت. انواع بستر کشت در هر گلخانه ای استفاده می‌شود. هر یک از این بستر ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند و در بازار با قیمت های مختلفی به فروش می‌رسند. در نتیجه پیش از خرید هر گونه بستری باید اطلاعات کافی در مورد محصول خود، خاک منطقه و سایر موارد را به دست بیاوردید تا بر اساس آن بهترین انتخاب را داشته باشید. شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر قادر است با درنظر گیری بهترین امکانات در بهترین سطح از کیفیت، نیاز مشتریان خود را در زمینه ساخت گلخانه و مسائل مربوط به ان رفع کند.

بستر پشم سنگ چیست و چه فوایدی دارد؟

یکی از بهترین بسترهای کشت در روش کشت به صورت هیدروپونیک، استفاده از بستر پشم سنگ می باشد. پشم سنگ ها کاملا استریل و خالص هستند و تحت تاثیر ترکیبات شیمایی قرار نمی‌گیرند. از بهترین ویژگی های پشم سنگ می‌توان به عدم وجود مواد مضری همچون نیترات، فلزات سنگین، سموم و … اشاره کرد که موجب می‌شود ما محصولی کاملا سالم و با کیفیت و بدون مواد شیمیایی مضر داشته باشیم. در این نوع کشت، گیاه در داخل کیسه ای حاوی از پشم سنگ قرار می‌گیرد و مواد مغذی و مورد نیاز بصورت قطره چکانی بصورت مجزا به هر گیاه داده می‌شود. کیسه های حاوی پشم سنگ در سایزها و ارتفاع های متفاوتی تولید می‌گردد که متناسب با نوع گیاه و دوره کشت انتخاب می‌شود.

در حال حاضر در سر تا سر دنیا افرادی که در زمینه کشت هیدروپونیک به ویژه کشت سبزیجات، بادمجان، خیار یا گوجه فرنگی فعالیت می‌کنند، از این نوع بستر برای محصولات خود استفاده خواهند کرد. پشم سنگ دارای ترکیبی از اسید مولبیدن است که باعث می شود شرایط فیزیکی خاک برای بهبود روند رشد گیاه بهتر شود  و درننتیجه برای کاشت سبزیجات بسیار مناسب است. 

مزایا پشم سنگ

  • به دلیل وجود روزنه های موجود در پشم سنگ ریشه گیاه میتواند به راحتی رشد کند.
  • به دلیل بخش شدن یکنواخت آب در پشم سنگ گیاه رطوبت مورد نیاز خود را حفظ خواهد کرد و دچار کم آبی نمیشود.
  • با توجه به اینکه محیط پشم سنگ کاملا استریل شده می باشد امکان آفت و یا بیماری فراهم نخواهد شد.
  • باعث صرفه جویی در مصرف آب میگردد و فضای بیشتری برای کشت در درسترس خواهد بود.
  • به دلیل کدر و تار بودن جنس این سیستم، نور به هیچ عنوان به داخل آن نفوذ نمی‌کند.
  • پشم سنگ دارای هیچ نوع سمی نمی باشد.

 

استفاده از پشم سنگ

در بزرگ ترین گلخانه جهان از این سیستم استفاده می شود. بستر پشم سنگ برای اولین بار در ایالات متحده امریکا ایجاد شد. بر اساس تجربه و نتیجه خوبی که از این مواد به دست امده بود، این مواد به سرعت مورد استفاده سایرین قرار گرفت و همچنین به سایر نقاط دنیا صادر شد. در بزرگ ترین گلخانه دنیا که به وسعت بیش از 55 هکتار درانگلستان واقع شده است، از این سیستم برای کشت هیدروپونیک استفاده می شود.

 

 

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x