گلخانه هیدروپونیک | آموزش کشت هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک در واقع تنها یک سبک از انواع گلخانه ها نیست بلکه نوعی روش کشت است. البته گلخانه های هیدروپونیک مشخصات متفاوت تری هم نسبت به گلخانه های کشت خاکی دارند که در ادامه این بخش هم توضیح خواهیم داد. روش های کشت در گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که دراین مقاله درمورد روش کشت بدون خاک و یا اصطلاحاً، کشت هیدروپونیک با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.
ابتدا به طور خلاصه به عرض برسانم که متدوال‌ترین نوع کاشت گل و گیاه در گلخانه به دو نوع
کشت خاکی و کشت در گلخانه هیدروپونیک است. در روش کشت خاکی، گیاهان در خاک کاشته شده و املاح معدنی مورد نیاز را از خاک دریافت می‌کنند البته کود دهی هم انجام می‌شود ولی در کل گیاه بیشتر عناصر مورد نیازش را از همان خاک دریافت می‌کند، در حالی که در روش هیدروپونیک، گیاه داخل بستر کشت رشد کرده و املاح مورد نیاز با آب به آن بستر تزریق می‌شوند.
در این مطلب قصد داریم که درباره ریز ترین موارد کشت هیدروپونیک؛ از چیستی آن تا انواع سیستم ها و نکات فایده مند آن صحبت کنیم. برای  اطلاع از تمام نکات مربوط به کشت هیدروپونیک و گلخانههای هیدروپونیک، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی ⇐ هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک

روش کشت هیدروپونیک

 کشت هیدروپونیک Hydroponic یا روش کشت بدون خاک یکی از روش‌های نوین کشاورزی در عصر جدید محسوب شده و طرفداران بسیاری دارد. در این روش کشت گلخانه‌ای خبری از خاک زمینی نبوده و گیاه داخل فضایی پر شده با آب و یا موادی جامد دیگری غیر از خاک (مانند کوکوپیت، کوکوچیپس، پرلیت و …) رشد می‌کند. به گلخانه هایی که در آن ها گیاه با روش کشت هیدروپونیک کاشته می شوند، گلخانه هیدروپونیک گفته می شود. هیدروپونیک اصطلاحی در باغداری است که دلالت دارد بر روشی در صنعت کشاورزی مدرن که گیاه، به جای آنکه مثل روش خاکی در خاک، رشد و نمو پیدا کند، در سیالی از محلول های غذایی قرار می گیرد تا بستر هماهنگی جهت رشد گیاه به صورت هیدروپونیک (HYDROPONIC) فراهم شود. در این مدت این روش کشت در گلخانه ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است و باید گفت در 31 استان کشور به طور فعال گلخانه های هیدروپونیک برپا هستند. در این روش می توان با استقرار فناوری، اثربخشی تولید را ارتقا داد. در ادامه بخشی از مزایا و معایب کشت هیدروپونیک را بیان خواهیم کرد.

مسئله حائز اهمیت در گلخانه های هیدروپونیک نحوه طراحی لوله های انتقال اب است. زیرا این مسئله هزینه های تمام شده گلخانه را کاهش می دهد. در گلخانه های هیدروپونیک، در هر شرایط منطقه می توان هر محصولی را تولید کرد و پرورش داد. از انجا که در این روش گیاهان در بستر خاکی رشد و نمو پیدا نمی کنند، در گلخانه های هیدرپونیک نگرانیی بابت ضد عفونی کردن خاک وجود ندارد. در گلخانه های هیدروپونیک، آب به طور چرخشی در حال حرکت است و بدین جهت در مصرف اب صرفه جویی شده و بدین ترتیب هزینه تمام شده برای گلخانه داران کاهش می یابد.پس باید گفت که گلخانه های هیدروپونیک بسیار برای مناطق کم اب مناسب هستند. در گلخانه های هیدروپونیک ریش گیاهان در معرض هوا قرار دارد و این مسئله منجر به بهبود میزان تولید در سطح گلخانه است.

در روش کشت هیدروپونیک گياهان و محصولات كشاورزي در گلخانه و محيطي كنترل شده رشد پيدا مي‌كنند. براي رشد بهتر گياهان لازم است برخي شرايط محيطي از جمله دما، نور و ph آب بصورت مرتب و دوره‌اي كنترل شود. گياهاني كه به روش کشت هیدروپونیک كشت مي‌شوند در طول روزبه حداقل 8 تا 10 ساعت نور نياز دارند، علاوه بر نور اكسیژن نيز يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي موردنياز براي رشد مناسب گياهان در کشت هیدروپونیک بشمار مي‌رود.

مقدار ph آب تاثير مستقيمي روي كيفيت و رشد گياهان در روش کشت هیدروپونیک  دارد و لازم است بين 5/5 تا 6/5 تنظيم بشود. دي اكسيد كربن يا co2 از ديگر موارد مهم و تعيين كننده در رشد گياهان در روش کشت هیدروپونیک محسوب مي‌شود و براي فتوسنتز گياهان ضروري مي‌باشد. روش كشت هیدروپونیک شامل تكنيك‌هاي مختلفي است كه براساس نوع گياه تحت كشت متفاوت مي‌باشند.

 

مطلب پیشنهادی ⇐ درامد گلخانه هیدروپونیک

هیدروپونیک چیست؟ - مزرعه بکر

 مزایای گلخانه هیدروپونیک

  • افزایش تولید محصول تا 5 برابر کشت خاکی
  • مصرف آب بسیار کمتر
  • کاهش مصرف انرژی‌های سوختی و گرمایی
  • مصرف کمتر کود و سموم
  • بهبود بیماریها و افات
  • مدیریت ارزش غذایی محصولات
  • برداشت محصول بیشتر در مقیاس کمتر
  • امکان کاشت محصولات در مناطق کم آب
  • افزایش قدرت صادراتی
  • افزایش کیفیت محصولات کشاورزی
  •  عدم نياز به خاك
  • عدم نیاز به ضدعفونی شدن خاک

 

 

معایب گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک علاوه بر داشتن مزایای بیشمار معایبی نیز به همراه دارد که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • هزینه راه‌اندازی نسبتا بالا
  • مصرف برق زیاد
  • بررسی وضعیت میزان املاح موجود در آب بصورت مداوم
  • کاهش مزه و طعم محصولات

 

تاریخچه کشت هیدروپونیک

دانشمندان اولین با در سال 1950 دست به انجام باغبانی بدون استفاده از خاک زدند، این روش که در آن از آب بجای خاک برای کشت گیاه استفاده می‌شد به سرعت مورد علاقه افراد قرار گرفته و به روشی شناخته شده در کشورهای مختلف تبدیل شد. واژه هیدروپونیک Hydroponic در واقع ترکیبی از کلمات یونایی Hydro و Ponics با مفهوم آب و کاشت می‌باشد. نمونه‌های اولیه کشت هیدروپونیک به هزاران سال قبل و در باغ‌های شناوری چینی و باغ‌های شهر بابل که به باغ معلق شهرت داشتند بر می‌گردد. اولین اشاره مدرن به کلمه هیدروپونیک مربوط به صد سال گذشته است. این عنوان توسط شخصی به نام ویلیام فردریک گریک بود. زمانی که در دانشگاه کالیفرنیا کار می کرد، شروع به ترویج این ایده کرد که گیاهان را می توان در محلول مواد مغذی و آب به جای خاک پرورش داد.

طبیعتاً عموم مردم و همچنین همکاران وی در این ادعا تردید داشتند. او به سرعت با پرورش انگور گوجه فرنگی به ارتفاع 25 فوت با استفاده از آب و مواد مغذی اشتباه آنها را ثابت کرد. او تصمیم گرفت این روش رشد را هیدروپونیک بنامد. نتایج تکان دهنده آزمایش Gericke با گوجه فرنگی باعث تحقیقات بیشتر در این زمینه شد. تحقیقات بیشتری توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد که فواید زیادی مربوط به کشت گیاهان بدون خاک را کشف کردند.

 

نکات کاربردی کشت هیدروپونیک

با توجه به اینکه گیاهان در هیدروپونیک در بستر خاک پرورش داده نمی‌شوند، نباید آبیاری گیاه به حد افراط صورت بگیرد. در گذشته و بر پایه کشاورزی سنتی در خاک، اکسیژن مورد نیاز گیاهان از طریق ریشه های موجود در خاک تهیه می‌شد. امروزه بر اساس کشت هیدروپونیک اکسیژن گیری گیاه از طریق خاک نیست و درنتیجه در بستر های هیدروپونیک از آب اکسیژنیزه بیشتر استفاده می‌شود ( با استفاده از سنگ هوا یا پمپ هوا این عمل صورت می‌گیرد) و یا گاهاً فضای خالی بین گیاه و مخزن آب ایجاد می‌کنند.

در کشت هیدروپونیک از بستر های مختلفی جهت کشت استفاده می‌شود. باید توجه داشته باشید که فراهم آوردن هر بستری از هرکجا مناسب کشت گیاهان در کیسه های کشت نیست. در کشت هیدروپونیک باید از موادی استفاده شود که توانایی نگهداری آب را داشته باشند یتا بدین وسیله آبیاری گیاه به بهترین شکل صورت بگیرد و همچنین از استفاده از موادی که فشرده می‌شوند خودداری کنید. بدین جهت که ممکن است در پی چسبندگی و به هم پیوستگی مواد جریان آب قطع و یا کمتر از میزان لازم شود. از بهترین بستر ها برای کشت هیدروپونیک می‌توان به؛ ورمی کولیت، پرلیت، پیت ماس، فیبر نارگیل و راکول (پشم سنگ) اشاره کرد.

شاید این سوال پیش بیاید که مواد مغذیی که تا پیش از این از طریق خاک به گیاه می‌رسیدند در این روش به چه واسطه ای جذب گیاهان می‌شوند. همانگونه که پیش تر گفتیم گیاه در کشت هیدروپونیک در بستر و محلولی از مواد قرار دارد. بدین جهت این مواد مغذی باید از طریق همین محلول جذب گیاه شود. ساخت این محلول می‌تواند توسط خود گلخانه داران تهیه شود و یا از محلول های آماده در بازار استفاده کنند.

هر گیاهی در هر نوع کشت نیازمند نور برای رشد و نمو است. بدین جهت اگر در فضایی پر نور گیهان را پرورش نمی‌دهید باید برای آن ها نور مصنوعی ایجاد کنید تا نیاز آنها به نور مرتفع شود.البته هر گیاهی نورپردازی و میزان نور مناسب خود را می‌طلبد. پس باید بر نیاز گیاه خود نسبت به میزان نور واقف باشید تا با بهترین میزان نور پردازی، نیزا گیاه رفع شود. در نهایت باید گفت که موارد و نکات کشت هیدروپونیک خلاصه به این چند مورد نمی‌شود اما از ضروری ترین نکات، مواردی بود که نام بردیم.

 

محصولات قابل کشت در گلخانه هیدروپونیک

 گلخانه هیدروپونیک مناسب کاشت صیفی جات از قبیل فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، خیار، کلم، کاهو و سبزیجاتی چون نعناع و گشنیز و …. البته تمامی گل های شاخه بریده و گل و گیاهان آپارتمانی و حتی برخی درخت و درختچه ها و در ادامه می‌توانیم موز و آناناس و بلوبری و… رو هم نام ببریم. کاهو از گیاهان پر طرفدار است که بسیار در مصارف خانگی استفاده می شود. همچنین این گیاه از گیاهان پرطرفدار در کشت هیدروپونیک است. رشد این گیاه بسیار سریع است و در کلیه محیط های کشت هیدروپونیک مخصوصا از نوع  NFT، ایروپونیک و اب و فلو به خوبی رشد می کند و برای افراد تازه کار در زمینه هیدروپونیک هم فوق العاده مناسب است. این گیاه رشد خوبی در محیط با نور و دمای کم دارد.

 گوجه گیلاسی نیز از بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک هستند که به خوبی رشد می کنند. در هر صورت گوجه فرنگی رشد فوق العاده ای دارد و در گلخانه های هیدروپونیک نیازمند نور فراوانی است. تربچه از دیگر سبزیجاتی است که در مصارف خانگی بسیار تقاضا دارد و کشت آن هم در روش هیدروپونیک بسیار ساده است. بذر تربچه پس از 3 الی 7 روز جوانه خواهد زد و به سرعت رشد می کند. این محصول نیازمند هوای خنک است اما در گلخانه هیدروپونیک نیازمند نور فراوانی نیست. کلم پیچ این گیاه یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که از همان ابتدا در محیط کشت هیدروپونیک پرورش داده می شده و از بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک است. شرایط رشد این گیاه بسیار ساده و راحت است و به چیز خاصی نیاز ندارد. این گیاه در سیستم هیدروپونیک کراتکی رشد بسیار خوبی دارد. این گیاه برای رسیدن به رشد کامل تنها 6 هفته زمان نیاز دارد.

اسفناج یکی از بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک است که به شکل خام یا پخته شده قابل مصرف می باشد. این گیاه برای رشد به هوای خنک و نور کم احتیاج دارد. در هر بار رشد کامل، می توانید همه برگ ها یا تعدادی از آنها را برداشت کنید و مابقی را برای کشت مجدد بکارید. در صورتی که شرایط کشت خوبی فراهم کنید پس از 12 هفته محصولات بسیار زیادی برای برداشت خواهید داشت.   NFT و DWC از بهترین روش ها برای کشت اسفناج در گلخانه هیدروپونیک است. همچنین بهترین دمای رشد برای اسفناج بین 18 تا 22 درجه تخمین زده شده است.

  • کشت هیدروپونیک گوجه فرنگی

تحقيقات نشان مي‌دهد كه گوجه فرنگي يكي از بهترين محصولات كشاورزي براي كاشت و رشد به روش هيدورپونيك  مي‌باشد. براي كاشت گوجه فرنگي به روش كشت هيدورپونيك بايد محيطي كنترل شده با دماي مناسب و نور كافي فراهم شود. گوجه فرنگي نياز به آب فراواني دارد، بنابراين لازم است از ظروفي با حجم مناسب آب استفاده شود و ظروف از قبل تميز و ضدعفوني شده باشند. آب مورد استفاده براي توليد گوجه فرنگي بايد سختي و املاح كمي داشته باشد و املاح و مواد معدني مورد نياز رشد گياه بايد بطور مداوم و منظم وارد محيط رشد گوجه فرنگي شود. اگر دسترسي به نور طبيعي فراهم نباشد مي‌توان از نورهاي مصنوعي براي رشد بذرهاي گياه گوجه فرنگي استفاده كرد. امروزه در اکثر شهر و کشور های دنیا گوجه فرنگی، به ویژه از نوع صادراتی آن در گلخانه گوجه فرنگی هیدروپونیک تولید و به بازار های خارجی و داخلی می رسد.

  •  کشت هیدروپونیک گندم

توليد گندم به روش كشت هيدروپونيك به دليل اينكه در تمام طول سال و در مناطق مختلف انجام مي‌پذيرد، بسيار سودآور مي‌باشد. براي كاشت گندم به روش كشت هيدروپونيك، بذرها در حجم انبوه روي سيني‌هايي كه بهتر است از جنس پلاستيك باشند ريخته مي‌شود. اين سيني‌ها با كاغذهايي نم‌گير پوشانده مي‌شود و طي روزهاي ابتدايي آبياري بذرها به روش مه‌پاش صورت مي‌گيرد. بعد گذشتن مدت زمان مناسب و جوانه زدن بذرها، لازم است مواد مغذي نيز از روش مه‌پاش روي بذرها پاشيده شوند تا سرعت رشد بذرها افزايش پيدا كند. مدت زمان رشد گياه معمولا بين 8 تا 10 روز مي‌باشد و محصولات برداشت شده از اين روش بسيار مغذي است و ارزش غذايي بالايي دارد.

  •  کشت هیدروپونیک خيار

خيار يكي از بهترين محصولات براي كشت به روش كشت هیدروپونیک مي‌باشد. براي توليد خيار با روش آبكشت نياز به فضاي بسيار زيادي نيست و مي‌توان اين محصول را حتي در متراژي كم نيز پرورش داد. روش كشت خيار مانند كشت گوجه‌فرنگي مي‌باشد و بعد از گوجه‌فرنگي دومين محصول پرطرفدار براي كشت به روش هیدروپونیک بشمار مي‌رود. بذر خيار طي 2 تا 3 روز جوانه مي‌زند و به سطح بالاي آب نيازمند است. از آنجايي كه از هر بوته خيار بين 20 تا 40 عدد محصول برداشت مي‌شود، مي‌توان نتيجه گرفت كه خيار محصولي سودآور و پرطرفداري براي كشت به روش هیدروپونیک است.

 

احداث گلخانه هیدروپونیک - مزرعه بکر

مطلب پیشنهادی ⇐ گلخانه توت فرنگی هیدروپونیک

 

انواع سیستم‌های تغذیه‌ای در کشت هیدروپونیک

دو نوع سیستم برای تغذیه گیاهان در روش گلخانه هیدروپونیک وجود دارد. شما می‌توانید این دو نوع سیستم را از شرکت ساخت گلخانه مزرعه بکر تهیه کنید.

سیستم هیدروپونیک فعال

در این روش آب و مواد مغذی از طریق لوله وارد محفظه‌ای که ریشه گیاه وجود دارد می‌شود و پس از اینکه پروسه تغذیه به پایان رسید محلول از طریق لوله‌هایی از محفظه خارج می‌شود. در این روش مواد مغذی فقط یکبار مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد.

سیستم هیدروپونیک غیر فعال

در روش سیستم هیدروپونیک غیر فعال مواد مغذی چندین بار توسط گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از ضعف‌های این روش احتمال کم شدن میزان مواد مغذی موجود در آب است. در استفاده از این روش باید سطح و میزان مواد معدنی موجود در آب مرتبا اندازه‌گیری و در صورت نیاز مواد مغذی به آب اضافه کنید.

 

 

انواع سیستم‌های کشت در گلخانه هیدروپونیک

 گلخانه هیدروپونیک روش‌های کشت متفاوتی دارد که می‌توانید با توجه به بودجه، نوع محصول و شرایط گلخانه مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

سیستم جزر و مد

این سیستم نسب به سایر روش‌ها کمی پیچیده‌تر است، در این روش ریشه گیاه برای مدتی درون محفظه حاوی آب و محلول مواد مغذی قرار گرفته و بعد از مدتی مخرن خالی شده و ریشه در معرض هوا قرار می‌گیرد و بعد از مدت زمان تنظیم شده آب و مواد مغذی به مخزن باز می‌گردند. سیستم جزر و مد در گلخانه هیدروپونیک براساس تایمر و کاملا دقیق عمل می‌کند.

سیستم شناور

در این روش که راه‌اندازی و استفاده از آن ساده می‌باشد، ریشه گیاهان درون محفظه‌ای از آب و مواد مغذی مورد نیاز شناور شده و با استفاده از یک پمپ اکسیژن مورد نیاز به داخل آب پمپ می‌شود. در این روش ریشه گیاه درون آب باقی می‌ماند و این سیستم مناسب گیاهانی مثل کاهو است که برای رشد نیاز به آب فراوانی دارند.

سیستم آبیاری قطره‌ای

سیستم آبیاری قطره‌ای در گلخانه هیدروپونیک به روشی می‌گویند که در آن آب به صورت قطره چکانی و با فشار کم از مخزن خارج و به ریشه گیاهان می‌رسد. مزیت این روش در صرفه جویی از آب بوده و گیاه فرصت بیشتری برای جذب مواد مغذی خواهد داشت.

 سیستم NFT

این روش نسبتا ارزان بوده، کارایی خوبی داشته و در بین کشاورزان محبوب می‌باشد. در این روش بخش کوچکی از ریشه گیاه با آب و مواد مغذی در ارتباط بوده و بخش‌های دیگر ریشه در معرض هوا قرار می‌گیرد، در نتیجه اکسیژن بیشتری توسط ریشه گیاه جذب شده و محصول کیفیت بالاتری خواهد داشت.

سیستم آیروپونیک یا هوا کشت

با این روش در گلخانه هیدروپونیک به جای پمپ شدن هوا به محلول آب، مواد مغذی هوا بصورت مه پاش روی ریشه‌های گیاهان می‌پاشد. از نقاط ضعف این روش می‌توان به مصرف بالای برق اشاره کرد.

سیستم مکنده

این سیستم یکی از ساده‌ترین و ارزان ترین روش‌های کشت هیدروپونیک به شمار می‌رود. در این سیستم گیاه و آب در دو محفظه جداگانه و بصورت عمودی روی هم قرار می‌گیرند، این دو محفظه توسط فیتیله یا فانوس به یکدیگر متصل هستند. در روش مکنده آب و مواد مغذی با مکیده شدن به ریشه گیاه منتقل می‌شود.

 

اجرا گلخانه هیدروپونیک - مزرعه بکر

 

کود مناسب کشت هیدروپونیک

كودها نقش بسيار مهمي در رشد و سلامت گياهان ايفا مي‌كنند، گياهان در روش هيدروپونيك نيز از اين امر مستثني نيستند. كمبود مواد عالي و معدني در گياهان باعث افت كيفيت آن‌ها مي‌شود و حجم محصولات در هر دوره كاهش مي‌يابد. بنابراين تهيه كود مناسب در روش كشت هيدروپونيك يكي از مهم‌ترين معيارها در تخمين كيفيت محصولات بشمار مي‌رود.

كودهاي مورد استفاده در روش آبكشت معمولا به دو صورت مايع و جامع ارائه مي‌شود و كودهاي جامد قبل از مصرف بايد در مقدار مناسبي آب حل شوند. بعضي از شركت‌هاي توليد كننده كود، گاهي كودهاي گياهي را دسته‌بندي‌هاي مختلفي مانند كودهاي گل‌دهي، كودهاي رويش عمومي، كودهاي ميوه‌دهي و … ارائه مي‌دهند.

 

شرایط لازم برای گلخانه هیدروپونیک

 برای داشتن یک گلخانه هیدروپونیک با شرایط مناسب که فضا را برای رشد گیاهانی با کیفیت فراهم می‌کند، باید نکات مهمی را در نظر گرفت که عدم رعایت این نکات باعث افت کیفیت محصولات خواهد بود. در ادامه شرایط مورد نیاز برای ایجاد یک گلخانه هیدروپونیک مناسب را شرح می‌دهیم.

کیفیت آب

کیفیت آب مصرفی در گلخانه هیدروپونیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بهتر است به دقت مورد کنترل و آزمایش قرار گیرد، اگر آب دارای املاح شیمیایی باشد روی کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر منفی خواهد داشت. PH آب از فاکتورهای اصلی در کشت هیدروپونیک است و باید براساس نوع گیاه تحت کشت، میزان مناسبی داشته باشد و بهتر است میزان آن بصورت روزانه کنترل شود.

نور مناسب

نور یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هنگام احداث گلخانه هیدروپونیک باید در نظر گرفت. میزان نور وارده به گلخانه و جهت ورود آن باید به دقت اندازه‌گیری و مورد بررسی قرار گیرد. در صورت نیاز به استفاده از نور مصنوعی میتوان از لامپ‌های فلورسنت و نورهای HID استفاده کرد. میزان تابش نور و زمان روشن و خاموش شدن نورها باید با دقت و منظم باشد.

مواد مغذی

مواد مغذی مورد استفاده در گلخانه هیدروپونیک بصورت مرطوب و مایع یا پودری و خشک بوده و به دو صورت طبیعی و مصنوعی قابل تهیه است. این مواد برای محصولات متفاوت ساختار مختلفی داشته و معمولا ترکیباتی از فسفر، پتاسیم، نیتروژن، کلسیم، منیزیم و … هستند. روش اصولی این است که این مواد به خوبی در آب حل و به صورت روزانه در دسترس ریشه گیاهان قرار ‌بگیرد. کیفیت و میزان استفاده از این مواد مغذی در تعیین کیفیت محصولات نقش موثری دارد.

فضای داخلی گلخانه

میزان رطوبت، دما، گردش هوا و سطح CO2 از عوامل موثر و حیاتی در تعیین وضعیت محیط داخلی گلخانه هیدروپونیک هستند. معمولا بهتر است فضای داخلی دمایی در حدود 70 درجه داشته باشد و بخشی از سقف گلخانه فضایی را برای ورود هوا برای تولید CO2 باز نگه داشته شود.

 

سخن پایانی

 گلخانه هیدروپونیک روشی مدرن و نوین در صنعت کشاورزی به شمار می‌رود، این نوع گلخانه‌ها امکان کاشت انواع محصولات در مناطق مختلف کشور و در فصول مختلف سال را برای شما فراهم می‌کنند. از آنجا که گیاه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود را از آب دریافت می‌کند، بجای تلاش برای رشد هر چه بیشتر ریشه قسمت بالایی و مفید محصول رشد کرده و کیفیت بالاتری پیدا می‌کند. راه‌اندازی اولیه گلخانه هیدروپونیک پر خرج است، اما اگر شرایط مناسبی فراهم شده و محصولات به درستی مراحل کاشت و رشد را طی نمایند، برداشت محصولات با سودآوری بسیار بالایی همراه خواهد بود.

كشاورزي به روش كشت هيدروپونيك تا 90 درصد مصرف آب را كاهش مي‌دهد و محصولات با كيفيت بالاتر و ارزش غذايي ويژه توليد مي‌كند. امروزه كشاورزان بيشتري به استفاده از اين روش نوين علاقه‌مند شده‌اند و آمارها نشان مي‌دهد گلخانه‌هاي بسيار زيادي در سراسر كشور از روش كشت هيدروپونيك براي توليد گياهان و محصولات كشاورزي استفاده مي‌كنند.

اگر اطلاعات کافی و تخصص لازم را در زمینه ساخت گلخانه ندارید، می‌توانید با شرکت مزرعه بکر، که یکی از بهترین شرکت‌های سازنده گلخانه در ایران می‌باشد در تماس باشید و از خدمات آن‌ها استفاده کنید. اینگونه می‌توانید یک گلخانه به روش اصولی راه‌اندازی کنید و از کارشناسان متخصص این شرکت هم کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x