فن اگزاست گلخانه

فن اگزاست گلخانه

 فن اگزاست گلخانه

 در بخش سیستم فن و پد گلخانه توضیحات مفصلی در مورد کارایی این سیستم و این فن ها ارائه شد، در این بخش توضیحات مختصری در مورد انواع فن های اگزاست گلخانه و مشخصات و قیمت فن گلخانه خدمت شما عزیزان خواهیم داد. قبل از هر چیز میبایست با معنی کلمه فن اگزاست گلخانه آشنا شویم، Exhaust Fan فنی است که برخلاف فن های دمنده، هوا را می‌کشد و از محیط خارج می‌کند. این فن ها با مکش هوای گلخانه که با عبور از سیستم پد سلولزی مرطوب شده است و یا با مکش هوای گلخانه که توسط سیستم مه پاش رطوبت جذب کرده، هوای محیط را علاوه بر تازه کردن و خارج کردن هوای کهنه، خنک هم می‌کند.
این مکش هوا از طریق موتورهای پر قدرت که با استفاده از نیروی هوا (فن وزنه ای) و یا از طریق سانتریفوژ (فن کلاچدار) موجب باز شدن دمپرها می‌شوند انجام می‌گیرد. فن گلخانه در ابعاد 100، 120 و 140 با توان های مختلف تولید می‌شوند که فن اگزاست 140 قوی ترین آنهاست، که البته قدرت مکش فن، شرکتهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که در فروشگاه اینترنتی مزرعه بکر می‌توانید انواع آنها را با مشخصات کامل مشاهده نمایید. انواع فن گلخانه اگزاست از لحاظ مکانیزم: 1-فن 140 از نوع دمپر وزنه ای  2-فن 140 کلاچ دار یا دمپر کلاچ دار

تفاوت بین این دو نوع فن در این است که در فن دمپروزنه ای یا دمپری، دمپرها با فشار هوا باز می‌شوند اما در فن کلاچ دار، مکانیزم کلاچ به محض روشن شدن فن باعث باز شدن دمپرها می‌شود.

 محاسبه تعداد و نوع فن مناسب هر گلخانه

 محاسبه تعداد و نوع مناسب هر گلخانه به یک سری از عوامل بستگی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:  

1-دمای کمینه و بیشینه هوای محل گلخانه   

2- رطوبت نسبی منطقه  

3- شدت جریان تابش نور بر اساس لوکس  

4- شدت و جهت جریان باد منطقه  

5- دمای مورد نیاز  

6- ارتفاع فن    

7- عرض پد یا ضخامت  

8- ارتفاع سازه  

9- طول و عرض دهانه گلخانه  

10- ارتفاع بستر کشت   

11- نوع فن از نظر قدرت مکش، دور موتور، ابعاد فن  و…

 انواع فن گلخانه ای

 انواع فن گلخانه شامل، فن گلخانه سقفی سیرکوله، فن تهویه گلخانه آکسیال، فن یوتیلیتی گلخانه و سیستم فن و همچنین فن اگزاست است که تمام این فن ها در شکل ظاهری خود متفاوت هستند اما با این وجود کاربرد و عملکرد آنها تفاوت چندانی ندارد. از مهم ترین و محبوب ترین فن های گلخانه، فن اگزاست یا همان فن مکنده است. این نوع فن گلخانه ای هوای گرم گلخانه را می مکد و به بیرون گلخانه منتقل می کند. این فن روی دیوار های گلخانه و معمولاً پشت به باد نصب می شود.

 مزایای فن اگزاست گلخانه

  • برقراری تعادل در رطوبت گلخانه
  • یکنواخت شدن سرعت رد و بدل شدن هوا میان گیاهان
  • پخش یکنواخت دمای مناسب گلخانه
  • کاهش سطح گرد و غبار و آفت های بیماری زا
  • پخش یکسان غلظت گاز های مورد نیاز گلخانه
  • تعویض هوای داخل و خارج از گلخانه
  • تامین دی اکسید لازم جهت فتوسنتز گیاهان
  • ایجاد شرایط مطلوب جهت جا به جایی گرد ها و گرده افشانی

 دمای ایده آل برای گلخانه

 بهترین دما برای گلخانه، بین 10 الی 22 درجه است. در صورت عدم استفاده از فن، دمای محیط در قسمت بالایی گلخانه می ماند. در نتیجه محیط گلخانه برای پرورش گل و گیاهان، غیر استاندارد می شود. ایجاد دمای ایده 9 آل و مناسب گلخانه از طریق فن های تهویه هوا صورت خواهد گرفت. در صورت عدم وجود فن تهویه گلخانه، طبیعیست دما از رنج معمول بالا تر می رود، دوام و بقای گیاهان به خطر می افتد و تکثیر آفت گیاهی سرعت بیشتری می گیرد. در نتیجه، سرمایه گذاریهای ایجاد شده برای گلخانه و زحمت کارگران و باغدارن هدر خواهد رفت.

دیگر عبارات مرتبط: فن گلخانه – فن تخلیه رطوبت – فن اگزاست گلخانه – سیستم فن و پد – فن تهویه گلخانه – تجهیزات گلخانه – هواکش گلخانه – قیمت فن های گلخانه – خرید فن گلخانه – دمای مناسب گلخانه – مزایای فن گلخانه – کاربرد فن گلخانه

به روز رسانی مطلب
فن اگزاست گلخانه
88%
2/5

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x