گلخانه شیشه ای | معرفی، مزایا و معایب

مگلخانه شیشه ای - مزرعه بکر

گلخانه شیشه ای – هلندی

گلخانه های شیشه ای محیطی همچون سایر گلخانه ها دارند با این تفاوت که نوع پوشش در این نوع سازه به طور کلی با دیگر سازه ها متفاوت است و همین مورد منجر به وجود ویژگی های متعدد و خاص در این سازه شده است. در این نوع سازه های از ستون های فوق العاده مستحکمی استفاده می شود تا سازه بتواند وزن این شیشه ها را تحمل کند و در شرایط خاص همچون طوفان یا سیلاب، گلخانه داران با ضرر مالی رو به رو نشوند. در این گلخانه ها از انواع مختلف شیشه ها با ضخامت های مختلف استفاده  می‌شود که باید گفت انتخاب میزان ضخامت شیشه وابسته به دیگر شرایط  متغیرها است. گلخانه شیشه ای و هلندی از مقاوم ترین سازه ها هستند و درعین حال از پر هزینه ترین ها. بدین معنا که در قیاس سازه های گلخانه ای بر اساس هزینه ساخت گلخانه، گلخانه شیشه ای در صدر فهرست قرار خواهد گرفت.

 

 

مزایا و معایب گلخانه شیشه ای

همان گونه که پیش تر گفتیم گلخانه های شیشه ای از مقاوم ترین سازه ها در برابر شرایط بدی جوی، حواث طبیعی و دیگر موارد هستند. استفاده از شیشه های ضخیم در متراژ های بالا، منجر به هزینه بردار تر بودن سازه گلخانه ای شما خواهد شد. این سازه های گلخانه ای هلندی، یکپارچه بوده و طول عمر بالایی به تناسب استحکامخود خواهد داشت. در این گلخانه ها انوع تجهیزات از سیستم گرمایشی گلخانه تا فن و پد گلخانه و مه پاش گلخانه و … استفاده می شود و در این امر تفاوتی با دیگر سازه های گلخانه ای ندارد. به واسطه پوش شیشه ای این نوع گلخانه، فضای داخلی گلخانه از بیرون به طور واضح قابل رویت هستند. شاید یکی از دلایل محبوبیت گلخانه های شیشه ای قابلیت زیبا سازی فضا است. این نوع گلخانه چشم نواز تر از سایر گلخانه ها خواهد بود. قابلیت عبور نور خورشید در این گلخانه، هم از محاسن آن حساب می شود و هم از معایب آن. چراکه نور خورشید پس از عبور شیشه ها تا حدی از انرژی خود را برای گیاه و محصولات گلخانه ای از دست خواهد داد. در مناطق سردسیر و کم نور کارایی بالایی خواهند داشت.

 

محصولات گلخانه ای - مزرعه بکر

 

انتخاب شیشه برای گلخانه شیشه ای

شیشه در ساخت این نوع گلخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این امر به این دلیل اهمیت دارد که نوع شیشه در طریقه و مقدار رسیدن نور به داخل گلخانه و همچنین تعدیل رطوبت و دما نقش مهمی دارد. بهترین نوع و استاندارد ترین نوع از شیشه گلخانه قطر 4 میلی متر است و برای اطمینان و استقامت بیشتر آن را سیکوریت می‌کنند. شیشه های این گلخانه ها در شرکت مزرعه بکر به صورت ساده، سکوریت، تک جداره، دو جداره و پراكنشي عرضه و به انتخاب مشتری، جایگذاری و اجرا می شوند. (شیشه مورد استفاده در آن از نوع حرارتی (Tempered glass) به دلیل استحکام بالاتر می‌باشد.) که این شیشه ها با نوارهای epdm و یا با چسب های مخصوص، آبندی می‌شوند. گلخانه شیشه ای به چند صورت VENLO  WIDE SPAN، و Gear saw قابل تولید و اجرا هستند. در این گلخانه ها محیط به صورت باز یا نیمه باز طراحی شده است. از مهم ترین مسائل در ساخت این نوع سازهاست. لذا همانگونه که پیش تر گفتیم اینشیشه ها در ضخامت های مختلف با توجه به پارامتر هایی ساخته می شوند و بدین جهت هر شیشه برای هر سازه و در هر محدوده مکانی و شرایط جوی مناسب نخواهد بود. شیشه های گلخانه هلندی، عامل انتقال نور، حفظ دما و گرما در محیط هستند که جز موارد اساسی هر گلخانه به حساب می اید. ابعاد برش شیشه برای گلخانه باید متناسب با آهن‌کشی و ستون گزاری کار شما مشخص گردد. بنابراین اولین کار برای ساخت گلخانه شاسی کشی آن می‌باشد و سپس با توجه به فاصله بین هر دو ستون افقی و عمودی باید ابعاد شیشه برای گلخانه را مشخص نمود.

شیشه گلخانه ای - مزرعه بکر

 

انواع گلخانه شیشه ای

سازه گلخانه ای شیشه ای به دو دسته نیمه شیشه ای و تمام شیشه ساخته می شوند. امروزه این نوع از سازه های گلخانه ای از مشهور ترین گلخانه هایی هستند که در سراسر دنیا ساخته می شوند. این گلخانه مناسب برای گیاهانی است که در کف گلخانه کشت می شوند و همچنین در این گلخانه می توان گیاهان را به طور قفسه بندی شده کشت کرد. از آنجا که شیشه این گلخانه ها تا حد بسیاری گرمای آفتاب صبحگاهی را در خود و محیط حفظ می کنند، برای کشت گیاهان بوته ای چون کشت گوجه فرنگی گلخانه ای و فلفل رنگی گلخانه ای مناسب است. گلخانه های نیمه شیشه ای نوع دیگر این گلخانه است که برای گیاهانی که به بستر کشت احتیاجی نداشته باشند به کار می رود. یک طرف از این نوع گلخانه به دیوار یا فضایی بسته برخورد دارد و از جهات دیگر شیشه گلخانه را احاطه می کند. کاربرد این نوع گلخانه بسیار کمتر از نوع اول آن است.

 

تاریچخه گلخانه شیشه ای

آنچه امروز با نام گلخانه هلندی بجا مانده است از تاریخ اروپا سرچشمه می گیرد. این نوع گلخانه در ابتدا در شهر های اسپانیای و ایتالیا ساخته می شد. هدف سرمایه داران از ساخت چنین گلخانه هایی برداشت محصول در زمان خارج از فصل ان و فروش و عرضه آنها در بازار های داخلی و خارجی بود. در قرن 19، انگلیس، هلند و آمریکا، تولیدات تجاری این گلخانه ها را به حد اعلا رساندند. اما در نهایت باید گفت که جنبش اصلی این نوع سازه گلخانه ای پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت. پس از هلند که سرآمد دیگر کشورها در تولید محصولات گلخانه‌ای بود، اروپای غربی، ژاپن و آمریكا پیشرو تولیدات گلخانه‌ای بودند. امروزه، با وجود گسترش این تکنولوژی به سرتاسر جهان، هنوز هم تکنولوژی هلندی در این صنعت یکی از پرآوازه‌ترین‌هاست. این همان علتی است که سازه های شیشه ای را به سازههای هلندی مشهور ساخت. اقلیم چهار فصل ایران، تغییرات اقلیمی سال های اخیر و همچنین تکنولوژی کشاورزی، منجر به حضور و ورود گلخانه های هلندی به ایران شد. دهه هفتاد در ایران، مهم ترین دهه در توسعه صنایع گلخانه ای در ایران بود و با صرف نظر از گلخانه های اشرافی، سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در سال 1395 به عدد 11 هزار و 231 هکتار رسید.

 

محصولات گلخانه شیشه ای

در گلخانه های شیشه ای همچون سایر گلخانه ها تمام محصولات قابل کشت هستند. همچنین در این نوع گلخانه ها از انواع بستر های کشت استفاده می شود و قابلیت کشت هیدروپونیک و کشت خاکی را دارد. گرچه در هر گلخانه ای باید پیش از اقدام به کشت و پرورش محصول با مشاوران کشت مشورت نموده و تصمیم به تولید بهترین محصول را با توجه به شرایط دیگر گلخانه اخذ نمایید. در هر صورت با توجه به شرایط ذکر شده و هزینه بر بودن این نوع گلخانه پیشنهاد می شود که در ساخت گلخانه خانگی از این نوع سازه شیشه ای پرهیز کنید. شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر با بهترین تجهیزات و امکانات قادر به طراحی و احداث این نوع از گلخانه برای مشتریان است. شما از این طریق می‌توانید از بهترین کیفیت محصولات استفاده کنید شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر با کمک متخصصان و مشاوران خبره در زمینه ساخت گلخانه با به کار گیری تمام امکانات قادر است نیاز شما را در زمینه ساخت گلخانه رفع کند. شرکت گلخانه ساز مزرعه بکر با استفاده از سازه ها، پوشش ها، تجهیزات و .. در بالا ترین کیفیت در پی کسب رضایت مشتریان است. 

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x